dinsdag 7 mei 2013

Thüringerwald deel 1

Meivakantie, 3 t/m 12 mei 2013   (deel 1)

Dag 1: 3 mei 2013         Foto’s volgen nog
Ommen – Breitenbach (Bebra)  (375 km)    N 50.95899  O 9.78764

We vertrekken om ongeveer half 11 in de ochtend, en worden uitgezwaaid door Bart. We rijden via de Stationsweg om eerst te kunnen tanken bij de Firezone.
Vol getankt rijden we via Den Ham, Daarle en Wierden richting Enschede, alwaar we via de A35 de grens met Duitsland passeren. We volgen de B54 tot Münster, en nemen vervolgens de A1 richting Dortmund. Daarna bij Dortmund de A44 naar Kassel, via Paderborn. Daar stoppen we een uurtje om de lunch te nuttigen. Voorbij Kassel nemen we een stukje (20 km) de bekende Duitse noord-zuid verbinding de A7, om bij Malsfeld de B83 naar Bebra op te gaan. Om kwart voor 4 arriveren we op de camperplek aan de Breitenbacher See. Het is een schitterende plek, met nog voldoende ruimte. We staan pal aan het meer, voor 3 euro per nacht.

Als het goed weer is is dit helemaal een superplek, je kunt hier zwemmen, varen, etc. In de namiddag wandelen we nog even het dorpje Breitenbach door. Veel vakwerkhuizen hier, maar verder niet heel bijzonders. Na een wijntje eten we tegen 7 uur, en dat kan nog buiten, in het zonnetje. Het kon slechter deze eerste dag ;-)

Dag 2: 4 mei 2013
Breitenbach (Bebra) - Eisenach (51 km)    N 50.96722  O 10.30070

De Wartburg
Vandaag is ons reisdoel het kasteel de Wartburg bij Eisenach, het bekendste en oudste kasteel van Thüringen. En, volgens onze campergids moet hier ook een camperplek zijn. Van de Wartburg is o.a. bekend dat Maarten Luther er een jaar heeft gewoond. Zo heeft hij hier een begin gemaakt met zijn Bijbelvertaling. We rijden de ruim 50 km binnendoor naar Eisenach. Onderweg zien we steeds kleine hokjes vlak langs de weg staan, afmeting ongeveer 100x50x50 cm. Eerst geen idee wat dat zijn, maar dan zien we er een waar “Streugut” opstaat. Strooigoed dus, niet van suikergoed en marsepein maar ongetwijfeld spul om in geval van gladde wegen te gebruiken. Van verre zien we de Wartburg al liggen. Het ligt hoog en vanaf het kasteel heb je dan ook een geweldig uitzicht over de omgeving. In de aanrijdroute naar het kasteel zien we helaas nergens verwijzingen naar een camperplek.  Een kaartje voor de grote parkeerplaats kost 5 euro, en… er wordt bij gezegd dat we hier gerust mogen overnachten. Vandaar dus dat deze plek als camperplek te boek staat. We zoeken een plekje aan de rand van de parkeerplaats, zodat we op het gras onze stoelen neer kunnen zetten.

De laatste rondleiding is om 5 uur, daarom wandelen we tegen 4 uur verder de berg op richting het kasteel. Isis past ondertussen even op de camper. De meeste bezoekers komen alweer naar beneden. De rondleiding is in het Duits en de jongedame die de rondleiding doet spreekt vlot en met duidelijke en plezierige stem. Ze weet er veel van en kan het ook nog eens goed overbrengen. We komen van alles te weten over Maarten Luther, der Musicsaal, der Rittersaal und so weiter.

Ook zien we de kamer waar Luther verbleef. Het is allemaal erg mooi en indrukwekkend. We waanden ons even in de 16e eeuw toen Luther hier rondliep.

Tegen 6 uur lopen we weer naar beneden waarna we bij de camper nog een tijdje heerlijk buiten kunnen zitten. We blijven deze nacht dus mooi op de parkeerplaats bij de Wartburg (als enige camper). Vanavond kijken we “Der Untergang”, en later ook nog “Her name was Sarah”, een film die je gezien moet hebben. Het is 4 mei vandaag, en wij herdenken op Duits grondgebied op deze manier de oorlogsslachtoffers.

Dag 3: 5 mei 2013
Eisenach Meiningen  (67 km) N 50.56172  O 10.41266

Zoektocht naar camperplek
Vandaag gaan we eerst, vlakbij Eisenach, naar de Drachenschlucht en de Elfenkopf. De eerste is een prachtig slingerend beekje en de tweede een enorme rots, waar vanaf een watervalletje haar weg naar beneden zoekt.

Het is een stroompje van niks, maar wel mooi. Het was nog wel even een puzzel om er te komen, maar dat is dus uiteindelijk wel gelukt. Het is een mooie wandeling door een rotsachtige omgeving. Ook komen we een aantal meertjes tegen, waarin de vissen elkaar zo ongeveer in de weg zwemmen, zo vol. Na dit mooie uitstapje vervolgen we onze weg, verder het Thüringerwald in. We willen naar de camperplek in Friedrichsroda, en daar komen we ook. Maar het is geen mooie plek, vinden wij, dus rijden we verder. Genoeg plekken hier in deze buurt en het is nog vroeg in de middag. Dus vervolgen we onze weg naar de bekende wintersportplaats Oberhof (150 dagen per jaar sneeuw!). Onderweg wemelt het overigens weer van de Streugut-hokjes, logisch in een wintersportgebied toch? In Obersdorf zou een grote camperplek voor 150 campers moeten zijn.. moeten zijn ja.. want de plek is er nog, maar de toegang afgesloten. Dus rest ons niets anders dan een volgende plek in onze campergids uit te zoeken: Zella-Mehlis. Hier is een plek voor 20 campers “An der Quelle”, en 3x is scheepsrecht naar wij dachten. Maar helaas, verkeerd gedacht, hier WAS een plek. We besluiten om op de grote parkeerplaats van een supermarkt en een MediaMarkt eerst maar eens een bakkie koffie te gaan doen. Ondertussen raadplegen we wederom de campergids. 20 km verderop ligt de wat grotere plaats, Meiningen, waar 2 camperplekken zijn. Om een lang verhaal kort te maken, de eerste plek wordt bezet gehouden door een kermis, en de tweede plek (genaamd “Am Grossmutterswiese”) is bingo! Het ziet er goed uit en er is plek! Jaaaaaaaahhhh, eindelijk, haha, zo lang moeten zoeken naar een plek, dat hadden we nog nooit meegemaakt. Nog een geluk dat we zo vroeg de eerste camperplek opzochten. Het loopt tegen 5 uur als we uiteindelijk arriveren. Dus snel de stoelen naar buiten en heerlijk buiten zitten.

Onze Duitse buurman (met Dortmundvlag aan de camper) komt ons begroeten. “Und habt ihr euere neue König gefeirert?”.  Ja, sicher, haben wir, aber nur zu hause”. Verder gaat het over voetbal. Deze fan van de BVB (spreek uit “Béfaubé) vindt dat de Dortmunders de Championsleagefinale moeten winnen want Bayern is een kak-club. Als de “slagtenbumler” van de BVB weer terug is bij z’n vlag nemen wij een wijntje en gaan lekker buiten eten. Alles zal rech kom’m, zoals een collega van me pleegt te zeggen. Ook hier weer prima TV ontvangst. We kijken het 5 mei concert aan de Amstel en delen van de bevrijdingsdagconcerten, o.a. in Zwolle met onze Sanne Hans (Miss Montreal)

Dag 4: 6 mei 2013         Meiningen - Eisfeld (49 km)  N 50.39667  O 10.92260

Relaxdagje
Vandaag is het stralend weer als we opstaan. Dat wordt dus buiten ontbijten! We hebben plannen om naar Neuhaus am Rennweg te rijden waar de grootste houten kerk van Thüringen staat. En daarna even ten zuiden van Neuhaus 1 van de 4 aldaar aanwezige camperplekken uit te zoeken. Maar eerst rijden we naar het kasteel in de buurt van Meiningen, Burg Landsberg. We rijden de berg op waar het kasteel staat, maar boven aangekomen blijkt dat we daar niet mogen parkeren. Dus maken we even een paar foto’s en dalen weer af naar Meiningen. Vandaar rijden we richting zuid-oost door het schitterende Thüringerwald. Bij het plaatsje Wiedersbach zien we een stuwmeer, en aangezien het koffietijd is slaan we af en vinden een mooie plek met uitzicht op het stuwmeer (N 50.48141  O 10.79593). We blijven daar uiteindelijk de hele middag, om pas tegen half 6 onze weg te vervolgen. Het is een schitterende plek en het weer is uitstekend en.. we hebben vakantie. Allemaal goede redenen om het rustig aan te doen en van het mooie weer te genieten. Na deze heerlijke middag rijden we naar het 15 km verderop gelegen Eisfeld, waar we de camper mogen parkeren bij Waldhotel Hubertus.

We besluiten daar ons avondeten te nuttigen. In het gezellige restaurant eten we Wildsuppe, Wiener Schnitzel und Eis (ik met Choco en Dineke met Himbeeren). De avond brengen we door met lezen en dit verhaaltje schrijven. En die Holtzkirche, die komt morgen wel!