maandag 28 juli 2014

Zomervakantie 2014 week 3

Foto's week 3

Dag 14: 24 juli 2014
Fano (rustdag)

De Adriatische Zee

We zijn van plan om tegen half 3 naar zee te gaan. Het is mooi weer en heel warm. Daarom blijven we eerst in de schaduw van de camper. Maar helaas, tegen kwart over 2 begint het te betrekken, en dat komt ook niet meer goed.
Regen- en onweersbuien volgen elkaar in rap tempo op. Pas tegen half 7 is het zo goed als droog en besluiten we een wandeling te maken langs zee. We wandelen een heel eind in noordelijke richting en verbazen ons over de onafzienbare reeks van strandtenten met ligstoelen. Het zijn er héél veel, Zandvoort in het kwadraat!

Dat de ligstoelen nu leeg zijn is uiteraard geen wonder, maar ook in de strandtenten en restaurants aan de andere kant van de weg is helemaal niets te doen.

Dag 15: 25 juli 2014
Fano – Anghiari  (126 km) (€ 15,00 per nacht)

Dwars door Italië van Oost naar West

Deze ochtend gaan we eerst nog een keer naar zee, waar we beiden nog een laatste duik nemen. Rond half 1 vertrekken we, maar niet voordat we de camper hebben volgetankt met fris water en de vuilwatertanks hebben geleegd. Terwijl we nog door Fano rijden zien we supermarkt COOP, dus gaan we eerst ook maar even eten en drinken inslaan. Dan beginnen we aan de trip van Oost naar West dwars door midden Italië. Doel voor vandaag is een camperplek bij het oude plaatsje Anghiari in Toscane.

Het is een mooie reis door een schitterend landschap. En af en toe was de weg best wel vrij goed (..). De camperplek blijkt een Agricampeggio te zijn, met andere woorden, een boerencamping.

Voor 15 euro staan we op een prachtige plek met schitterend uitzicht, hebben we stroom en sanitaire voorzieningen. En er is een zwembad.

Voor de verandering is hier een Italiaanse jongeman die goed Engels kan. Prettig! O ja, en er loopt een klein hondje, een pup van 2 maanden oud, die luistert naar de naam Dino (of eigenlijk luistert het beestje nog helemaal niet). Maar het is wel een schattig ding.

Dag 16: 26 juli 2014
Anghiari - Siena (106 km) (€ 0,00 per nacht)

Siena

We maken vanochtend dankbaar gebruik van de douches van de Agricampeggio. Daarna eten we en besluiten toch vandaag naar de oude Toscaanse stad Siena te gaan. Om half 12 rijden we weg van deze mooie plek. Onderweg naar Siena treffen we zowaar redelijke wegen. En zien we bijzondere dingen, zoals enorme, heel apart geknipte coniferen. Dit is in het plaatsje Lucignano, dat net als Anghiari oud is en op een heuvel ligt.

Aangekomen in Siena rijden we naar een plek op 3,5 km van het centrum, waar campers mogen staan. Het lijkt een prima plek en het is er niet druk. Het weer is nog steeds prima, en we besluiten per fiets naar het centrum te gaan. Als we net binnen de stadsmuur zijn zetten we onze fietsen vast aan een lantaarnpaal en wandelen verder. De wandeling richting de Piazza di Duomo (plein van de dom) gaat door smalle straatjes met af en toe een restaurantje, een ijscotent, een kerk en galerie. Dineke gaat de eerste de beste kerk binnen en maakt wat foto’s. Dat doet ze ook als we voor een galerie met mooie schilderijen staan.
Maar dat magnie! No pictures!! Look at the sign next to the door!

De vrouw in de galerie windt er geen doekjes om, wegwezen! Oké, oké, doen we. Op naar het Domplein! De dom is erg mooi, maar het verbaast ons dat er geen terrasjes zijn op dit plein. Want een terrasje, daar zijn we wel aan toe!

Nadat we de dom uitgebreid hebben bekeken en gefotografeerd wandelen we naar een ander plein, de Piazza del Campo. Dit is een enorm plein met een heel mooie, statige kerk. Op dit plein zijn rondom wel terrasjes, waar we heerlijk uitrusten onder het genot van koffie en cappuccino met tiramisu.

Ondertussen staan de jonge exemplaren van de bekende Duitse (Weltmeisster) voetballers Thomas Müller en Manual Neuer naast ons hun nieuwe outfit te showen, haha!

Als het begint te regenen wordt de luifel van het restaurantje verder uitgedraaid, waardoor we droog kunnen blijven zitten. Dus nemen we ook maar een glas wijn met wat hapjes erbij. Maar dan houdt het op met zachtjes regenen en gaat het ook nog onweren.
We moeten naar het midden van het terras anders worden we alsnog nat. En dan, sodeknetter, wat een knal. Iedereen op het terras schrikt zich helemaal te pletter en een aantal mensen vliegt overeind. Even later volgt nog zo’n knal. De mensen van de marktkraam met souvenirs e.d. moeten alle moeite doen om de boel droog te houden Gelukkig trekt het onweer daarna langzaam maar zeker over.

Vanuit Ommen krijgen we een foto door van het plein achter het huis van Dineke’s ouders. Dat staat helemaal blank! Het regent dus kennelijk niet alleen in Siena zo hard! Als het bijna droog is besluiten we weer naar de fietsen te wandelen, het is ook alweer half 6. Tegen kwart over 6 zijn we weer bij de camper. Van daaruit wandelen we naar de McDonalds, die vlakbij de camperplek is. Na het eten regent het nog steeds een klein beetje. Maar het is lekker fris in de camper, zeker nadat we alles even openzetten. Dat wordt vast lekker slapen vannacht!

Dag 17: 27 juli 2014
Siena – Sasso Marconi (130 km) (€ 10,00 per nacht)

Weg van de snelweg

Het slapen ging inderdaad prima, we worden pas iets voor half 10 wakker, en missen zo al het eerste half uur van Nederland Zingt. De oude vertrouwde Arie van der Veer is weer eens gastheer vandaag, dat voelt toch altijd weer vertrouwd. Na het ontbijt vertrekken we uit Siena, we beginnen vandaag langzaam maar zeker aan de terugreis. We rijden in noordelijke richting maar vermijden zoals gebruikelijk de Italiaanse tolwegen. Weg van de snelweg dus. Eerst doen we weer 2x een poging om te tanken. Maar onze EC (en Master)cards werken gewoon niet bij de meeste benzinepompen in Italië. We zien ook steeds 50 / 20 /10 staan en vroegen ons al af wat daarmee bedoeld wordt. Nu blijkt dat je bij de automaat naast de standaard Italiaanse betaalcard ook met briefgeld kunt betalen. Dus laten we de automaat ons laatste briefje van 50 opeten en zowaar, we kunnen voor 50 euro tanken. Dát bedoelen ze dus, haha! Dus die Italianen merken niet zo snel als de benzineprijs weer is verhoogd ;-). Verderop komen we vlak langs het stadje van de torens, San Giminano. Hier hebben we in 2009 Karina zien optreden met het Nederlands Jeugd Fanfare Orkest (NJFO). En we zagen daar onverwacht ons huidige koningspaar rondwandelen met kids en oma. Dat was wel even een verrassing destijds. Nu zien we onderweg weer een hooggelegen stadje, San Miniato Basso genaamd.

We zijn er nog 3 km vanaf en het lijkt ons leuk dit stadje te gaan bekijken. Dat was echter een minder goed plan, het is er namelijk zo smal dat we maar ternauwernood door de straatjes kunnen. Met de spiegels ingeklapt en heel langzaam rijden lukt het net. Maar weer snel wegwezen hier! Op zoek naar een geschikte plek voor de lunch (rustig, veel schaduw), wat vandaag erg tegenvalt, worden we opeens tegenhouden door een agent op een motor. “Race de bicycles” roept hij ons in zijn beste Engels toe. “10 to 15 minutes” voegt hij nog toe. Ah, een wielerwedstrijd dus. Nou, dat gaan we dan maar eens even bekijken. Wel vreemd, nu een wielerwedstrijd, terwijl vandaag de laatste etappe van de Tour-de-France is. Het ziet er allemaal wel professioneel uit. Er is veel begeleiding door politie.

En het is best een groot peloton en de fietsen op de volgauto’s kunnen we goed bekijken en zó, da’s geen half werk hoor! Toch maar eens opzoeken wat voor wedstrijd dit was.

De camperplek die we hebben uitgezocht is niet mooi en ligt pal aan de doorgaande weg. Maar 20 km noordelijker is er nog een. En dat is echt een mooie camperplek! Voor 10 euro met alle voorzieningen! Heel netjes en nog maar pas aangelegd, zo te zien. We staan er moederziel alleen, de andere camperaars weten deze plek kennelijk nog niet zo goed te vinden.

En vanavond zien we op teletekst dat Pieter Weening de Ronde van Toscane op zijn naam heeft geschreven. De Ronde van Toscane dus, haha! Blijft vreemd dat deze nu wordt gehouden, dat zoeken we nog op.

Dag 18: 28 juli 2014
Sasso Marconi - Brentonico (218 km) (€ 7,00 per nacht)

De bergen weer in

Als we wakker worden is het nog steeds heel stil en rustig op de camperplek. Eerst verzetten we de camper zodat we weer in de schaduw staan. We ontbijten, douchen en doen nog een bakkie voor we vertrekken. We rijden eerst nog een stuk binnendoor tot aan Verona. We passeren o.a. de rivier de Po, waar de brug waar we over moeten geschikt is voor auto’s van maximaal 7,5 ton. Kennelijk vertrouwt de Italiaanse overheid de chauffeurs van de vrachtauto’s niet want er is een doorgang met een breedte van 2,3 meter gemaakt, niet geschikt dus voor grote vrachtauto’s. Wij kunnen we wel door, maar het houdt niet (of eigenlijk iets) over.

Heel langzaam rijden dus, en hopen dat het goed gaat. Als we over de brug zijn is er nog zo’n doorgang, dus gaan we weer stapvoets erdoor.

Als we bij Verona zijn nemen we de autostrada, eerst een stukje richting Milaan en vervolgens de Brennero. Het valt ons wederom op dat de vangrails op de autostrada verroest zijn. Het is kennelijk van een ander soort materiaal dan in Nederland. Soms lijken het net houten hekwerken.

Na 60 km op de Brennero Autostrada nemen we de afslag naar Brentonico. Via een schitterende bergweg komen we na ruim 8 km in het dorpje aan. Onze Tomtom wil ons nog een keer foppen en ons via een onmogelijk smal en slecht weggetje langs en door het dorp loodsen, maar daar trappen we niet meer in. We vinden de juiste weg door het dorp en komen ongeschonden aan op de camperplek. We kunnen wel zeggen dat dit de mooiste plek is tot nu toe, met een schitterend uitzicht. We genieten eerst een uur van het uitzicht waarna we eten op een terras in het dorp.

Tegen 8 uur is het al flink afgekoeld en gaan we naar binnen. Wel is er weer regen met onweer ’s avonds.

Naar volgende blog (week 4)

Naar vorige blog (week 2)