woensdag 5 augustus 2015

Camperreis Groot Brittannië 2015 - Blog 5

Dag 25: 3 augustus 2015
Weymouth – Hayling Island  (165 km) (15 pond)  21 graden

Lulworth Cove

We ontbijten buiten want de temperatuur is om 9 uur al opgelopen tot 20 graden. Maar dat wordt in de loop van de ochtend niet beter, het betrekt helaas steeds meer. We vertrekken tegen 11 uur naar de nabij gelegen Lulworth Cove, een ovale baai met prachtige rotsformaties. De baai ligt tussen Weymouth en Swanage. We parkeren op de grote, speciaal aangelegde parking, waar parkeerwachten de flinke toeloop van bezoekers in goede banen leiden. Het weer is hier vlak aan zee prima, met boven zee een blauwe lucht en boven land zware bewolking. Maar de in Nederland voorspeld32 graden gaan we hier vandaag niet halen.
Je kunt hier in Lulworth heerlijk wandelen, waarbij je regelmatig schitterende vergezichten hebt.

Maar in de buurt van de parking kun je ook heel fijn een terrasje pakken. Wij kiezen voor beide opties. Na de koffie met cake zoeken we de camper weer op. De reis gaat verder richting het Southampton van Ronald Koeman. Even voorbij deze plaats, op Hayling Island, is een camperplek aan zee. Het eiland kun je via een brug bereiken. De reis ernaar toe gaat echter niet echt voorspoedig. Er zijn veel rotondes en het is druk. Gevolg: voor elke rotonde stapelen de auto’s zich op. Soms staan we 4 km voor een rotonde al stil. Als het ons al een half uur heeft gekost proberen we een alternatieve route, maar daar is hetzelfde aan de hand. Het is ons overigens een raadsel waarom het juist nu, op maandag rond 2 uur ’s middags, zo druk is hier. Gelukkig hebben we geen haast. Uiteindelijk wordt de weg (de A31) 4-baans en dan is het probleem opgelost. In Southampton zoeken we een supermarkt op. Uiteindelijk arriveren we om bijna half 7 op de camperplek. Het is pal aan zee op een mooie locatie, en je mag hier staan voor 15 pond. De aanwezige parkeerautomaat lust echter alleen losse ponden. En zoveel hebben we er niet, dus moeten we nog een briefje van 10 pond ergens wisselen. Dat lukt (met wat moeite) bij een restaurant in de buurt. Onhandig hoor, dat gedoe met al die losse munten. We hebben in Engeland geen enkele parkeerautomaat gezien waar je met je pinpas kunt betalen. Wel kan dat soms met je telefoon, maar daar zijn wij niet op ingesteld. Het is ook de vraag of dat met een buitenlandse telefoon lukt. De plek is verder in orde, er is voldoende plek en je kunt er mooi je hond uitlaten. Voorzieningen voor campers zijn 600 meter verderop. Ons uitzicht wordt wel belemmerd door een flinke rij strandhuisjes, in zeer diverse kleuren, dat dan weer wel.

Dag 26: 4 augustus 2015
Hayling Island - Folkestone (215 km) (24 pond)  23 graden

Dagje rijden
We besluiten om vandaag gelijk door te rijden naar Dover, of althans, een camping vlakbij Dover. Daar nemen we dan morgen een rustdag en dan kunnen we meteen de krijtrotsen gaan bekijken. We nemen de snelste route, via de rondweg London (M25) en daarna de M20 naar Dover. We arriveren mooi op tijd op de camping (14.30 uur), waar nog wel plek is voor ons.

Maar eerst krijgen we bij de receptie wel een hele preek dat we toch niet zomaar in het hoogseizoen op een plek kunnen rekenen. Als Dineke vervolgens voorstelt om evt op de parking te gaan staan, is de reactie: o nee, dat is niet nodig, we hebben wel plek voor jullie. Duhhhh. We krijgen vervolgens de mooiste plek van de camping, helemaal in hoek.

Nou, dikke vette prima! En we hebben eindelijk WiFi, dus druk bezig met het uploaden van de blog en de foto’s.

Dag 27: 5 augustus 2015
Folkestone 25 graden

Dagje rust / krijtrotsen
Vandaag dus een rustig dagje met heerlijk weer. ’s Ochtends doen we lekker niets. In de middag wandelen we naar de kust, op 15 minuten lopen van de camping. Het is er mooi, we staan bovenop de krijtrotsen en hebben een geweldig uitzicht.

Het is zo helder dat je de Franse kust kunt zien liggen. Met name de krijtrotsen even ten zuiden van Calais, waar we al 2x geweest zijn, vallen op. Wel jammer voor The Clifftop Cafe, want zij laten geen honden toe. Dus missen ze onze klandizie. Maar voor ons geen probleem. We wandelen terug naar de camping en genieten bij onze camper van ijskoffie, en later een lekker biertje en witte wijn.