vrijdag 29 april 2016

Meivakantie 2016 Provence, deel 1

Doel van deze vakantie:
Het warme weer opzoeken. We hebben gekozen voor de Provence en de Côte d’Azur. We willen Avignon en Arles bezoeken, maar ook kleine dorpjes in de Provence.

Dag 1: 23 april 2016
Ommen – Blegny (B)  (286 km) (0 euro)  10 graden

Vertrek

We vertrekken in iets na 11 uur. We hebben Dinekes  baritonsaxofoon aan boord en rijden eerst naar Ittervoort, naar Adams Muziek. Daar wordt de sax geheel gereviseerd. Op de terugweg kunnen we een leensax ophalen, want het reviseren duurt ongeveer 6 weken. Na deze tussenstop rijden we door naar Blegny, net over de grens in België. Blegny ligt te noordoosten van Luik en is bekend om haar oude steenkoolmijn, een Unesco Werelderfgoed. De door ons uitgekozen plek blijkt de parkeerplaats van de oude mijn te zijn. Als we aankomen is het er heel rustig. Er staan 5 campers en verder vrijwel geen auto’s. Maar het is dan ook al 5 uur geweest. Morgen overdag zal het wel drukker zijn. Het is er zeer rustig in de nacht.

Dag 2: 24 april 2016
Blegny (B) – Saint Nabord (Fr)  (286 km) (0 euro)  8 graden

Wolken - buien – zon – sneeuw – koud

Het is een dag met van alles wat, wat het weer betreft. Een goede reden om zo snel mogelijk naar het zuiden te trekken. Tegen 11 uur rijden we weg van de parkeerplaats van de mijn in Blegny. Die staat inmiddels stappend vol, zoals we al een beetje verwacht hadden. We kiezen voor een route langs Malmedy, en vervolgens dwars door Luxemburg. Daarna de A31 (route du soleil) tot net voorbij Nancy, waarna we de N57 (4-baans) richting Epinal nemen. 25 km voorbij Epinal ligt het plaatsje Saint Nabord, waar we overnachten op een parking voor campers, bij de Gare (station). We maken een mooie wandeling door het plaatsje. De mensen van deze gemeente hebben er wel werk van gemaakt, het ziet er overal spik en span uit. Ook zijn er veel bloemenperken en monumenten met bloemen. Erg netjes allemaal!

Dag 3: 25 april 2016
Saint Nabord (Fr) – Cascades du Hérisson (207 km) (6 euro)  9 graden

Watervallen!

Vandaag komen we er onderweg achter dat onze gekozen route richting het zuiden op nog geen 30 km van de watervallen van Hérisson loopt. We besluiten daarom oostwaarts af te buigen richting het plaatsje Doucier om de watervallen te bezoeken, een onverwachte tussenstop dus. Onderweg volgt nog een verrassing, we rijden door een soort kloof waarna we bij een uitzichtspunt komen. Het blijkt een andere bezienswaardigheid in deze buurt te zijn: Le Cirque de Baume. We stoppen en wandelen even naar het uitzichtspunt en maken wat foto’s.

Deze route blijkt een zeer geslaagde keus en de watervallen zijn enorm en indrukwekkend. Daar aangekomen wandelen en klimmen we er ongeveer 1 ½ uur. Het is een geweldige belevenis en een absolute aanrader voor iedereen die hier eens in de buurt komt (zo’n 80 km ten zuiden van Besanςon).

Bij de parking van de Cascades is een kleine camping, die voor “gewone” kampeerders nog is gesloten, maar campers mogen er voor 6 euro een nacht logeren. Dat komt ons prima uit en dus parkeren we rond 5 uur onze camper op de camping. Het is er heerlijk rustig, je hoort alleen het snel stromende water van het riviertje en de watervallen die wat verderop liggen. En uiteraard veel vogels.

Dag 4: 26 april 2016
Cascades du Hérisson – Vaison la Romaine (366 km) (8 euro)  18 graden

Pont du Romaine

Vanochtend staan we tegen half 9 op. Buiten is het 3 graden en regent het. Brrrr. In de camper stoken we het snel op naar een behaaglijke 19 graden. De kachel/boiler doet zijn werk goed, maar ook de oven en het koken van water (voor de thee en de eitjes) werken braaf mee. Na het ontbijt en het douchen vertrekken we om half 11. Vanaf Bourg-En-Bresse nemen we de snelweg, met het doel om snel uit de regen te geraken. Bij Lyon is het droog en na Lyon wordt de lucht steeds lichter. We stomen via de Route Du Soleil door tot 20 km voor Orange. Daar gaat het binnendoor naar Vaison la Romaine, waar een mooie camperplaats op ons wacht. Vanaf de camperplaats hebben we een schitterend uitzicht op de Mont Ventoux. Wat een indrukwekkende berg is dat toch!
Het is hier een heerlijke 18 graden! Na de koffie, die we buiten nuttigen, maken we een wandeling van 10 minuten naar het centrum . In dit prachtige stadje zijn diverse overblijfselen uit de Romeinse tijd. Ook zijn er zijn veel opgravingen, die voor publiek toegankelijk zijn.

Het meest bijzondere is echter de oude Romeinse brug, die nog steeds in gebruik is. Het is een knap staaltje bouwkunst, en ogenschijnlijk nog in prima staat.

Het stadje is verder heel gezellig, waar het mooie weer uiteraard ook aan meewerkt. Dan trekt een rode hulpdienstbus onze aandacht. Huh, het is een Duitse bus, want er staat Rettungsdienst 112 op… Maar nee, de bus is omgebouwd tot camper, haha. Mooi gedaan. En het wordt nog mooier, want het zijn Nederlanders. Haha, geweldig dit. Als de zon achter de huizen zakt, zoeken we onze eigen Rettungsdienst camper weer op. Daar kunnen we nog een tijdje in de zon zitten.

Dag 5: 27 april 2016
Vaison la Romaine – Remoulins  (74 km) (0 euro)  19 graden

Pont du Romaine

Het is stralend weer als we om half 9 wakker worden. Nog een beetje fris, een graadje of 10, dus we ontbijten nog even binnen. Tegen de koffie heeft de zon inmiddels haar werk gedaan en is het heerlijk buiten. Ook een tweede bakkie doen we nog op deze camperplaats. En nadat we alle sanitaire zaken hebben afgewikkeld (wc geleegd, water bijgevuld, vuilnis geloosd, vuil watertanks geleegd), vertrekken we tegen half 1 naar het 7 km verderop gelegen plaatsje Siguret. Een tip van “Francofiel” Ilja Gort, uit de KCK van de ANWB. Een schitterend stadje, gelegen tegen de helling van een berg. We maken er een prachtige wandeling, en genieten van alle mooie straatjes en steegjes en van de mooie vergezichten.

Een uur later vertrekken we weer uit Siguret, en reizen door naar een “Grand Site de France”: de Pont Du Gard. Onder het motto: gisteren een Romeinse brug, vandaag een Romeinse brug! In dit geval is het overigens een aquaduct, aan het begin van onze jaartelling in 5 jaar tijd door de Romeinen aangelegd over de rivier de Gardon. Dit aquaduct was bedoeld om de stad Nimes van water te voorzien. Dit werd uit de bergen via de aquaduct naar Nimes geleid. Zeer ingenieus bedacht en uitgevoerd, wat konden ze al veel in die tijd!

De Pont Du Gard heeft liefst 5 eeuwen gefunctioneerd, en is in 1985 door Unesco op de werelderfgoedlijst geplaatst. Met zijn enorme afmetingen (360 meter lang, 50 meter hoog en 3 etages) is het de grootste antieke brug die ooit gebouwd is.

We wandelen over de brug en langs de oevers van de Gardon, vanwaar we een prachtig zicht hebben op de indrukwekkende brug.

Tegen 4 uur vertrekken  we voor een ritje van 3 km naar de gratis camperplaats in Remoulins. Daar zitten we nog tot half 8 in de zon!

Klik op de link en beleef zelf de wandeling over de Pont Du Gard (Google Maps)

Dag 6: 28 april 2016
Remoulins - Avignon (24 km) (11 euro)  21 graden

Sur le Pont, ‘d Avignon

Vanochtend is het eerst nog een beetje bewolkt, maar de eerste koffie kunnen we al buiten in het zonnetje nuttigen. We doen het vandaag rustig aan, want we hoeven  nog geen 25 km te rijden naar onze volgende bestemming, Avignon. Nadat we na 12 uur vertrekken, brengen we eerst een bezoekje aan de Carrefour supermarché voor de nodige inkopen. Daarna rijden we door naar een camperplaats vlakbij de beroemde en veel bezongen brug van Avignon over de Rhône. Nadat we ons hebben geïnstalleerd en in de zon van een bak koffie met een broodje hebben genoten, wandelen we richting de stad. De tocht gaat via de andere (nieuwe) brug over de Rhône, vanwaar we een geweldig mooi zicht hebben op de oude brug, met op de achtergrond de Mont Ventoux.

Van de oorspronkelijk bijna 900 meter lange brug, die in 1185 in gebruik werd genomen, is overigens nog slechts de helft over. Voornaamste oorzaak: de vele overstromingen van de Rhône die de brug troffen. Na de 17de eeuw is de brug niet meer hersteld en een ruïne gebleven. De halve brug is nu een monument en toegankelijk voor publiek.

De stad Avignon zelf is trouwens ook een monument op zich, met haar stadsmuren, -torens en –poorten en de vele oude gebouwen.

Prachtig is het plein voor het Palais des Papes. We genieten van de wandeling door de stad en van het stralend mooie weer. We eten pizza op een terras in de stad en wandelen aan het begin van de avond voldaan weer terug naar de camperplaats. Daar treffen we zowaar de Rettungsdienst 112 weer aan.

De eigenaar zit trots in zijn hulppak voor de “camper”. Hij heeft serieus een rode broek en rood shirt aan (..).

“Sur le pont d’ Avignon, on y danse on y danse,
sur le pont d’ Avignon, on y danse tous en rond”