zondag 15 mei 2016

Meivakantie 2016 Provence, deel 3

Foto's blog 3

Dag 8: 30 april 2016
Fontaine-de-Vaucluse – Collobrières (169 km) (€ 0,00)  18 graden

Eten in de Provence
We willen doorrijden naar de kust, maar het weer is vandaag even wat minder. Daarom kiezen we ervoor om tot ongeveer 40 km van de kust te rijden en daar een plek te zoeken voor de nacht. Het wordt Colobrières, een klein plaatsje op zo’n 40 km (inderdaad) van St. Tropez. Net buiten Colobrières is een veld waar campers mogen staan. Het is ruim en het is een mooie, rustige plek. Aan het eind van de middag wandelen we naar het dorpje, op zoek naar een restaurant. Er zijn twee restaurants die een terras boven het riviertje hebben.

We kunnen daar echter niet eten, waarom wordt ons niet duidelijk. Op de tomtom hebben we gezien dat er verderop ook nog twee restaurants moeten zijn, onze laatste optie.
Na wat gezoek belanden we op een schattig pleintje met dito restaurant met de mooie naam La Terrasse Provencale.

Het ziet er van buiten erg leuk uit en ondanks dat ze pas vanaf 19.00 uur gasten voor eten willen ontvangen, mogen we om 18.45 uur toch al naar binnen. We komen terecht op de eerste verdieping in een heel knus eetzaaltje, heel gezellig ingericht. We eten er heerlijk en genieten van de mooie sfeer.

Dag 9: 1 mei 2016
Collobrières – Ramatuelle  (41 km) (€ 8,50)  20 graden

Mediterranee
We ontbijten buiten en vertrekken na de koffie, tegen 11.30 uur. Het is maar een korte afstand naar de kust, maar het werd geen eenvoudige klus. Tomtom heeft namelijk een verrassing voor ons in petto: een single track road over 22 km naar St. Tropez. Dat was soms niet grappig. Het is vaak zó smal dat een tegenligger passeren niet mogelijk is. Soms moeten we een stuk achteruit om passeren mogelijk te maken. Uiteindelijk komen we heelhuids aan in Ramatuelle, waar ons een mooie camperplaats aan zee wacht.
We blijven hier 3 nachten en geni
eten van zon en zee.

Dag 10: 2 mei 2016
Ramatuelle  22 graden

Dag 11: 3 mei 2016
Ramatuelle  23 graden

We zien op de camperplaats een prachtige BMW-oldtimer, dat is een fotomomentje.

Dag 12: 4 mei 2016
Ramatuelle - Sisteron (187 km) (€ 4,00)  24 graden

Grand Canyon du Verdon
4 mei, de eerste dag van de terugreis, waar we 5 dagen over gaan doen. We besluiten via de Gorges Du Verdon te rijden. Bij een tussenstop raken we met de uitlaat een vervelend ijzeren paaltje. Gevolg: een flinke knik in de uitlaat, die tevens tegen het chassis rammelt. We lossen het op door de uitlaat beter vast te zetten met twee twee (gebogen) tentpennen. Na thuiskomst moet dit wel gerepareerd worden… Nadat we in de Grand Canyon dus Verdon een extra stop hebben ingelast en hebben genoten van deze indrukwekkende plek, rijden we door naar Chateau Arnoux. Hier vinden we echter geen mooie mooie plaats. De eerstvolgende plek in Sisteron is ook niet naar ons zin, maar de tweede plek bij de Gare, is prima. Alleen wel raar, er reden bijna geen treinen. We hebben er 1 gehoord en 2 gezien. Daar worden de Franse Spoorwegen niet vet van.

Dag 13: 5 mei 2016
Sisteron – Serrieres-en-Chautagne  255 ( km) (€ 0,00)  25 graden

Alpen
Vandaag toeren we door de Franse Alpen. We omzeilen Gap en rijden via de mooie route (over de E712 en de A51) lángs Grenoble naar Serrieres. Met schitterende uitzichten op mooie witte alpentoppen. Als we er bijna zijn doet Tomtom weer van zich spreken. We worden “vakkundig” geleid over een zeer venijnig en bovenal zeer smal weggetje over de Col de la Gambotte D991B (vooral die B!!). Terwijl er ook een normale weg naar Serrieres is. Advies van onze kant: mijdt die weg, met camper of caravan! Heel mooi daar, maar dit zijn geen grappen. Gelukkig komen we heelhuids aan in Serrieres, waar een prachtige gratis camperplaats is bij een meertje. We hebben er een mooie middag en avond.

Dag 14: 6 mei 2016
Serrieres-en-Chautagne – Thaon Les Vosges  (417 km) (€ 0,0)  26 graden

Kilometers maken
Vandaag volgen we een route langs Geneve richting Besançon en Epinal. We rijden ook een stuk tolweg omdat we niet nog eens in een situatie als die van gisteren willen belanden. Maar toch is niet alleen maar de snelweg, de weg van Besançon naar Nancy is een N-weg die deels 2- en deel 4-baans is. Even voorbij Epinal is in Thaon Les Vosges een mooie camperplaats aan het kanaal. We kunnen nog op een heel mooi plekje gaan staan, waar we tot ver in de avond nog buiten aan het water kunnen zitten.

Dag 14: 7 mei 2016
Thaon Les Vosges - Ittervoort  (401 km) (€ 10,00)  26 graden

Saxofoon halen
We willen vandaag tegen 3 uur in Ittervoort zijn, bij de Adams Muziekcentrale. Daar kunnen we de leensaxofoon voor Dineke ophalen. Nu wil het toeval dat er in Ittervoort een leuke camperplaats is. Nadat we de saxofoon hebben opgehaald rijden we naar de camperplaats. Het is vandaag de zaterdag van het Hemelvaartsweekend en het blijkt dat de camperplaats mede daardoor bijna vol staat. Maar gelukkig is er nog een plekje voor ons. Aan het eind van de middag pakken we de fietsen en rijden naar het 3 km verderop gelegen witte stadje Thorn, gelegen pas aan de grens met België en aan de (meren van de) Maas. Daar genieten we op een terras bij de kerk van de zon en van lekker eten. Daarna fietsen we nog een rondje, en kijken o.a. even bij de Grote Hegge, een van de meren van de Maas. Een mooie plek!

Dag 14: 8 mei 2016
Ittervoort – Ommen  (224 km)   27 graden

Naar huis

We rijden om ongeveer 12 uur weg van de mooie camperplaats in Ittervoort. Bij Eindhoven belanden we in een file van 40 minuten waardoor we wat later thuis zijn dan we gepland hadden. Tegen 3 uur ’s middags rijden we de camper de oprit op: thuis!