donderdag 28 juli 2016

Camperreis Zwitserland 2016 - deel 1

Camperreis Zwitserland 2016

Doel:
De mooiste plekken van Zwitserland bekijken, een land waar we tot nu toe slechts doorheen trokken en nooit bleven hangen.

Dag 1: 22 juli 2016
Ommen – Isselburg (D)

Vertrek
Het is al ruim een week volop zomers in Nederland. Echter, de dag van ons vertrek regent het de hele ochtend. Het is wel warm, maar dus ook nat. Flink nat! We vertrekken tegen 12 uur en rijden eerst naar Hoenderlo, waar we met Harmke, Marleen en de kids hebben afgesproken.

Klik hieronder op "meer lezen" voor de rest van deze blog:

Zij komen net terug van hun vakantie in het Brabantse Mierlo. We belanden op het terras van het pannenkoekenrestaurant met de idyllische naam ’t Pannekoekenrestaurant. Het is heel gezellig en gelukkig is het inmiddels droog geworden! De zon komt er weer bij en we zijn blij dat we onder de bomen zitten. Lisa en Sacha hebben een heel leuke (en warme) vakantie gehad en zijn goed te pas. En onze kleinzoon Noah zoals gewoonlijk ook. Hij lacht in ieder geval de hele tijd zijn ene tandje (dat net is doorgekomen) bloot. Nadat de magen zijn gevuld en de dorstige kelen gespoeld, vertrekken we ieder ons weegs: zij naar huis naar Steenwijk en wij een klein eindje Duitsland in. We rijden binnendoor via Doesburg, door de Achterhoek, naar het even over de grens gelegen Isselburg. Dit stadje, gelegen aan de rivier de Issel (bij Doesburg uitmondend in de Nederlandse IJssel) heeft maar liefst 5 plekken aangewezen waar campers de nacht mogen doorbrengen. Gratis! Wij staan deze nacht bij Ponyhof Leitung, een kinderpark met pony’s. Het is er heerlijk rustig!

Dag 2: 23 juli 2016
Isselburg (D) - Hürtgenwald (D)

12 volt kabel doorgebrand
We ontdekken dat de 12 volt kabel bij de TV niet helemaal fijn meer is. Om zowel de TV als de reciever van stroom te kunnen voorzien, maken we gebruik van een splitter, van 1 naar 3. Deze heeft helaas de geest gegeven. Deze splitter heeft daarbij helaas ook de vaste kabel, die van de accu naar achterin de camper loopt, in zijn doodsstrijd meegenomen. We kunnen de zekering, die ergens moet zijn doorgebrand, helaas niet vinden. Simpele oplossing: een 12 volt verlengkabel op de kop zien te tikken. Dat lukt uiteindelijk in Geldern bij een campingzaak. We kunnen nu de TV en reciever weer van stroom voorzien. We rijden verder naar Hürtgenwald, bij de Ruhrsee. Ook hier zijn meerdere gratis camperplaatsen, verdeeld over diverse dorpjes. Wij brengen de nacht door vlakbij het dorpje Hürtgen. Uiteraard testen we de nieuwe kabel en dat lukt allemaal prima: de TV en de reciever werken weer uitstekend!

Dag 3: 24 juli 2016
Hürtgenwald (D) – Sankt Ingbert (D)

De Eifel en het SaarlandVandaag rijden we door de Eifel een mooie route via o.a. Bittburg en Trier richting Saarbrücken. Vlakbij deze hoofdstad van de deelstaat Saarland ligt het plaatsje Sankt Ingbert, waar vlakbij het zwembad een camperplaats is. Onderweg naar Saarbrücken wordt het tijd om een keer te tanken. Bij het tankstation vullen we onze tank met diesel bij pomp 5 en ik wil afrekenen in de shop. Je gelooft het bijna niet, maar het volgende is écht gebeurd: Ik zeg: “Nummer fünf bitte”. De directeur van de tankshop kijkt me aan en zegt: “Nummer fünf”? Ik zeg””Jawohl, fünf”. Zegt die tankshop-adjudant: “aber da is doch gar nicht getänkt”.  Ik zeg: “Aber doch! Mit dem wohnbobil, nummer 94-VTH-1”. De ogenschijnlijk nog in prima conditie verkerende zestiger loopt vervolgens mee naar de pomp en ziet dat we voor bijna 60 euro getankt hebben. Weer terug op z’n plek achter de kassa zegt hij: “Aber ich sehe hier kein betrag. Sie haben schon bezahlt”. Ik zeg: “Also, alles klar, recht herzlichen dank, und gerne auf wiedersehn. Tschüss!”. En zo hebben we de goedkoopste tankbeurt ooit beleefd, haha! We vervolgen al gniffelend onze weg richting Saarbrücken. De camperplaats in Sankt Ingbert ligt volledig onder een groot aantal bomen, maar dat is bij dit weer niet erg. Voor het eerst deze vakantie maken we een wandeling (dat konden we tot nu toe nog niet opbrengen). We wandelen langs een beek een eind in zuidoostelijke richting, en uiteindelijk via ongeveer dezelfde route weer terug naar de camperplaats. Satellietontvangst is deze avond geen optie vanwege de vele bomen, maar we vermaken ons prima zonder tv!

Dag 4: 25 juli 2016
Sankt Ingbert (D) – Eguisheim (Fr)

De Elzas
Vanaf Saarbrücken rijd je zo Frankrijk in. Via een mooie binnendoorroute omzeilen we de Franse tolweg naar Strasbourg. Deze schitterende stad laten we vervolgens (overigens tot grote spijt van onze oudste dochter) links liggen en rijden verder door de prachtige streek de Alcase (Elzas) richting Zwitserland. Deze hele streek is weliswaar Frans grondgebied, maar ademt een Duitse sfeer. Dit komt vooral door de plaatsnamen, die vrijwel allemaal Duits zijn. In het prachtige plaatsje Eguisheim zijn we welkom bij wijnboer Bannwarth. Deze goed gemutste, vrolijke Frans(oos), die gelukkig ook uitstekend Duits spreekt (en Engels, en een beetje Spaans, Italiaans en Nederlands) kletst ons de oren van het hoofd. Hij weet o.a. te vertellen dat deze streek in vroeger tijden tot het Duitse rijk behoorde (en daarmee bedoelde hij een periode van ver voor de tweede wereldoorlog). De talenknobbel liet verder gewoon 11 campers toe op zijn erf, waar er eigenlijk maar 6 passen. En hij vraagt er ook nog geen geld voor, haha. Alleen een beetje interesse in zijn wijnen wordt op prijs gesteld, maar kopen is niet verplicht. Het is een ontzettend leuke man, die veel mensenkennis heeft. Tegen de avond maken we een mooie wandeling door het schitterende plaatsje Eguisheim. Er is veel moois bewaard gebleven hier, en de bewoners hebben hun best gedaan om het er ook mooi uit te laten zien. Er is veel gerenoveerd, alles ziet er spik-en-span uit en verder is de afwerking met veel bloemen indrukwekkend.

Weer terug op het erf van de wijnboer zitten we nog tot laat buiten. Geheel in stijl, onder een vijftal oude wijnvaten.

Dag 5: 26 juli 2016
Eguisheim (Fr) – Oberburg (CH)

Gendarmerie
Deze ochtend maken we nog een praatje met wijnboer Bannwarth. Hij heeft weer hele verhalen over de verschillende Europese talen, en hoe die verwant aan elkaar zijn. Hij is zelfs bekend met Friesland, en kan ons vertellen dat het, ondanks dat het een deel van Nederland betreft, toch een eigen taal heeft. Een lopende encyclopedie, deze man. Gelukkig heeft hij ook nog even tijd voor zijn core business: wijn maken en verkopen. Naast de Riesling en de roséwijnen die hij ons laat proeven (maar ons te zoet), heeft hij ook een heel mooie Muscatwijn. Een verrukkelijke droge witte wijn, heel fruitig en smaakvol. We nemen een doosje van 6 mee en kunnen voorlopig deze vakantie weer even vooruit.

We vertrekken van het erf van boer Bannwarth en vervolgen onze weg en rijden via kleine weggetjes en dito dorpjes richting Zwitserland. Onderweg tanken we nog even (en moeten we “gewoon” betalen, haha) en bezoeken we een Super-U. Daar blijkt eens te meer dat Dineke flink is bevangen met het kleinzoon-virus, want ze stevent recht op de schappen met kinderkleertjes af.

Nadat we onze voorraden weer hebben bijgevuld, rijden we verder. Op 3 km voor de grensovergang worden we staande gehouden door 3 mannen van de gendarmerie. Er wordt duidelijk een controle gehouden op “gespuis” dat de grens van en naar Zwitserland oversteekt. Na een (toch vrij oppervlakkige) controle van rijbewijs en autopapieren (en NIET het paspoort of een controle van onze drankvoorraad, haha) mochten we weer verder rijden. Bon voyage! Merci!

De eerste twee camperplaatsen die we in Zwitserland bezoeken (in Delémont en Moutier) zijn geen succes. Het blijken hooguit serviceplaatsen te zijn, maar verboden te overnachten. We rijden vervolgens door naar Oberburg, op 25 km van Bern. Daar is de Kürbishof, een boerenerf in het dorp met een prachtig ingericht weiland dat is vrijgemaakt voor kamperen, en waar omheen een paard en een ezel grazen. Wát een prachtige plek! Voor 9 euro mogen we hier overnachten. Alle voorzieningen zijn aanwezig en er zijn zelfs wc’s en douches. Gelegen in een paardenstal en geheel in boerenstijl afgetimmerd.

We genieten van een mooie, rustige avond!

Dag 6: 27 juli 2016
Oberburg (CH)

Rustdag
We besluiten ons bezoek aan Bern met een dag uit te stellen en vandaag lekker hier te blijven. Het is met een wisseling van wolken en zon en 28 graden heerlijk weer, waar we volop van genieten. En van deze mooie plek, met het uitzicht op prachtige, oude Zwitserse huizen, een mooi kerkje en natuurlijk “ons” paard en ezel. En natuurlijk vergeten we vandaag ook de inwendige mens niet. Het slobberen van de heerlijke Muscatwijn is een streling voor de tong, genieten!