zondag 6 mei 2012

Meivakantie 2012

Hier lees je het verslag van de camperreis die we gemaakt hebben in de meivakantie 2012. We waren van plan om naar Zeeland te gaan, maar het werd de Achterhoek en een stukje Duitsland in.

Dag 1:   1 mei 2012

Ommen - Goudriaan   144 km

Onze eerste campervakantie van 2012 zijn we van plan alsnog in Zeeland door te brengen. Omdat de paasvakantie niet door ging, nieuwe kansen! We rijden eerst naar het mooie plaatsje Goudriaan in Zuid- Holland, dat ligt in de driehoek Utrecht -  Gorinchem - Gouda. We hebben in onze campergids de camperplek bij boerderij de Verwondering uitgezocht. We zijn de boerderij al 100 meter voorbij gereden als de vrouw des huizes ons achterna komt rennen. Kennelijk zijn campergasten gewild hier. De camperplek is op een (overigens schone) kuilvoerplaats met een enorm wijds zicht op het noorden.
We  krijgen stroom uit een schuur en ook de boer komt nog even met ons kennismaken en ons welkom heten. Er is plek voor 3 campers, maar de andere  2 zien we deze dag niet verschijnen. We kunnen nog een tijd buiten zitten, maar het koelt toch al snel af. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn niet al te best, morgen gaan we bekijken in hoeverre we echt naar Zeeland  gaan of onze reis in een andere richting vervolgen. ’s Avonds zijn we er nog getuige van dat een veulen samen met de moeder voor het eerst naar buiten mocht, schitterend gezicht!
Wat volgt is een prima nachtrust, ondanks het vrolijke gekwaak van een stel kikkers in de brede sloot naast ons.

Dag 2:  2 mei 2012

Goudriaan - Hoch-Elten   120 km

De ochtend begint voor ons zoals gebruikelijk, met een ontbijtje met eitje. Vers gebakken broodjes uit de oven, kopje thee erbij, helemaal heerlijk. We checken teletekst, buienradar en andere weersites voor het weer voor de komende dagen. En dat ziet er niet best uit, met name wat betreft de temperatuur en met name in Zeeland. Voor Zeeland wordt 12 graden voorspeld,  terwijl de achterhoek 23 graden krijgt toegewezen. Dus, en met pijn in mijn hart, volgen we de wijze adviezen en trekken  verder richting de Achterhoek. Via Utrecht, Arnhem en Doetinchem komen we in de buurt van Didam terecht waar we heerlijk in het zonnetje buiten kunnen zitten. De temperatuur is inderdaad zeer aangenaam terwijl ook de zon zich van de goede kant laat zien. We blijven daar een paar uurtjes en kijken ondertussen waar we in de buurt kunnen overnachten. Het blijkt dat we op pakweg 4 km van de Duitse grens zitten, en een camperplek bij Emmerich op 6 km van waar we zitten, ziet er goed uit. Als we er naar toe rijden blijkt de plek in Hoch-Elten te zijn, best nog wel een stukje van Emmerich verwijderd. Een schitterende plek, op een beboste heuvel, hoog met uitzicht over het Rijndal.
Er is voldoende plek en het weer is nog steeds prima! We kunnen tot ver in de avond buiten zitten. Zelfs als het wat begint te sputteren koelt het maar nauwelijks af. En in de serie “bijzondere campers” zien we vandaag op deze camperplek een gepimpte Mercedesbus.
Er is hier geen stroom, maar we hebben immers een zonnepaneel dus geen probleem! Deze avond zien we het Ajax van Frank de Boer kampioen van Nederland worden. En de stroom van ons zonnepaneel/accu's voldoet tot laat in de avond prima! De volgende ochtend staat ons echter een verrassing te wachten.

Dag 3:  3 mei 2012

Hoch-Elten – Gross Reken  127 km

Als we wakker worden zie ik het gelijk: er is iets niet in orde met de stroom in de camper. Een snelle check leert dat het standby lampje van de tv niet brandt en dat de verlichting in de camper het niet doet. In eerste instantie vermoed ik dat één van de twee boordaccu's leeg is, want de koelkast doet het wel en de kranen ook. Maar het is wel vreemd. Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als we gaan rijden en de accu kan bijladen. Want dat gaat sneller dan via het zonnepaneel. De weermannen wijzen ons de weg, verder richting het oosten en dat advies volgen we braaf op. Bij de Albert Hein in ’s Heerenberg halen we Erbens Natuurijs, heerlijk! Als we op een mooie plek in de zon zitten, bedenk ik dat er ook iets met de zekeringen aan de hand zou kunnen zijn. Bij controle daarvan blijkt er 1 zekering van 20 amp volledig te zijn gesmolten. En de plek waar de bewuste zekering in de zekeringenkast zat, is een beetje zwart. Niet best dus. De zekering vervang ik door een nieuwe maar dat heeft niet het gewenste effect. Omdat we op slechts 40 km van Haaksbergen zitten besluiten we door te rijden naar Henk Pen, het bedrijf dat ons zonnepaneel in 2009 heeft bevestigd. Om een lang verhaal kort te maken, het blijkt dat er in de zekeringkast e.e.a. niet goed zit. Dat is niet te verhelpen en dus moet deze vervangen worden. Als we echter de camper aan de stroom (220 v) “hangen” werkt alles gewoon (en op 12 volt dus maar voor de helft) . Dus geven we Henk Pen de opdracht een nieuwe zekeringenkast te bestellen en rijden wij verder naar een camperplek met stroom. Die vinden we een stuk verder naar het zuid-oosten in Gross Reken. Een prachtige plek, en het is hier schitterend weer. Ook hier kunnen we weer lekker buiten zitten.
En in het restaurant van de nabijgelegen camping eten we Schnitzel mit Pommes, also, dass was sehr gut! Als het weer morgen nog zo goed is blijven we hier een dag staan.

Dag 4:  4 mei   Gross Reken­­­­­

Ondanks de voorspellingen voor deze week is het hier het meest stralende weer dat je je kunt bedenken. We besluiten hier een extra dag/nacht te blijven staan. De omgeving is prachtig en niet al te heuvelachtig (naar wij dachten), dus een mooie gelegenheid om de fietsen eens te testen. We doen het eerst lekker rustig aan en vertrekken tegen 1 uur. Op zo’n 13 km moet een meer zijn, dat is ons eerste reisdoel. Isis in het fietsmandje en hop, daar gaan we. Het weer is en blijft schitterend, maar al snel zijn we er (weer eens) achter dat elk nietig heuveltje betekent dat je flink moet afzien. Gelukkig lijkt dit na een paar km achter de rug. Tot het meertje gaat het aardig vlak en fietsen we lekker door de mooie omgeving. Maar dan blijkt dat het meertje in een militair terrein ligt. En dat ist verboten, kein zugang und zo weiter. Ook kunnen we maar op 2 manieren terug naar de camperplek: dezelfde weg terug, of omrijden. Omdat de weersomstandigheden zo goed zijn kiezen we voor het laatste. Nou, het was een prachtige rit van ruim 20 km terug naar de camperplek. Maar daar zaten me toch een paar flinke bulten in zeg! Onderweg hebben we nog wel genoten van eine Tasse Kaffee mit Kuchen mit Sahne, en dat hebben we ons goed laten smaken. Onderweg zien we overigens veel huizen waarvan de daken volledig zijn “belegd” met zonnepanelen.
Ook in nieuwbouwwijken. Uitgerust en met nieuwe energie konden we de laatste etappe redelijk goed doen. Moe maar zeker ook voldaan ploffen we neer in onze stoelen bij de camper. Biertje en wijntje erbij en bijkomen van de inspanningen, in de zon en bij een mooie temperatuur. Vervolgens lasagna in de oven en lekker buiten eten. En als toetje Erbens natuurijs!

Dag 5:   5 mei 2012

Gross Reken – Hörstel   60 km

We worden laat wakker, komt zeker van de inspanningen van gisteren. Verder gaat het prima en maken we ons op voor een ritje door het mooie Münsterland, via Haltern am See en Münster richting Hörstel. Het mooie weer is voorbij. De voorspelde regen en een flinke daling van de temperatuur komen dit keer wel uit. Maar ook dan vermaken we ons prima. Onderweg komen we erachter dat de stroom in de camper weer werkt. Nou moe… wat moet je daar nou mee? Maandag maar eens bellen met de mensen van Henk Pen. Heel apart.. We hebben wel in de tussentijd een soort van volledige reset uitgevoerd en de camper weer aan de stroom gehad en er weer vanaf. Zo deed oud-collega Bert Veldhuis dat ook altijd. Zou dan ook in dit geval de "BV-methode" weer gewerkt hebben? In Hörstel is een gratis camperplek bij de jachthaven.
Best een mooie plek, alleen jammer dat het nog steeds regent. Pas tegen half 9 wordt het droog. We vermaken ons met onze boeken, een bakkie koffie en een wijntje.

Dag 6:   6 mei 2012

Hörstel - Ommen   100 km

Het is zondag en om 9 uur stemmen we af op Nederland Zingt met Arie van der Veer. Hij heeft een interessant item over de 2e wereldoorlog, een Joodse vrouw die als klein kind vanuit Amsterdam in Sneek werd ondergebracht en opgroeide in een Gereformeerd gezin. Indrukwekkend.
Na de uitzending gaan we eten en maken ons klaar voor een stukje toeren door Duitsland. Het is ook echt geen weer om verder iets buiten te gaan doen. We rijden via Rheine naar Schüttorf, waar we toevallig op een camperplek komen te staan vlakbij de Vecht.

We wandelen (het is inmiddels bijna droog) een mooi stukje langs de rivier, die hier een stuk smaller is dan bij ons.
Het is een prachtig stukje natuur.
Weer terug in de camper eten we een boterham bij de koffie, waarna we onze weg vervolgen in de richting van Bad Bentheim. Vandaar rijden we door naar het Lutterzand. De toegangsweg is echter te smal, dus gaan we een eindje verderop staan voor een bakkie koffie. De de ingang naar het Lutterzand zien we bij een boerderij een camperplek. Leuk om daar eens een paar dagen te gaan staan, mooie wandelmogelijkheid naar het Lutterzand! Na de koffie rijden we via Ootmarsum en Kloosterhaar terug naar Ommen. Om 5 uur meren we aan in Ommen en worden we (lees Isis) hartelijk verwelkomt door Bart.

1. Wat weer een boeiend verslag!! Heerlijk om zo op deze manier mee te genieten!!