donderdag 31 mei 2012

Pinkstervakantie 2012: Rijn en Moezel

Link naar alle foto's

Dag 1:   26 mei 2012
Ommen - Geldern   145 km   (gps N 51.52960 – O 6.30347)    (gratis)
We vertrekken vandaag voor een vakantie van ongeveer een week. Het is al na 12 uur als we de camper starten en koers zetten richting Duitsland, maar niet voordat Bart en Isis uitgebreid afscheid hebben kunnen nemen.
We waren wéér van plan naar Zeeland te gaan, maar alles wijst erop dat Zeeland flink vol zit dit pinsterweekend. Daarom hebben we op het laatste moment besloten om naar het Rijndal ten zuiden van Koblenz te gaan, en daarbij mogelijk ook nog een stukje van de Moezel mee te pakken. Het eerste stuk zetten we de Tomtom op “snelwegen vermijden” en rijden we via o.a. Hellendoorn, Haarle, Lochem en Varsseveld naar de Duitse grens, die we passeren bij Dinxperlo, waarna we via Isselburg en Rees naar Geldern rijden. We arriveren om 4 uur, maar de 1e camperplek blijkt geheel te zijn “afgehuurd” waardoor we er niet mogen en kunnen staan. In Geldern is ook nog een gratis plek bij het sportpark, dus rijden we daar maar naar toe. De Tomtom is echter niet op de hoogte van een wegafsluting wat ons op een heel smal weggetje op een flink stuk achteruitrijden komt te staan. Wel heel grappig want we waren op 100 meter van de camperplek. Maar goed, via een omweg komen we er ook. Het is een mooie camperplaats waar 20 plekken zijn, maar er staan slechts 4 campers. Lekker rustig dus. We genieten in de zon van een wijntje en bakken een paar pannenkoeken. En om 20.00 uur zorgen we dat de TV op scherp staat om de interland Nederland – Bulgarije te kunnen kijken (and Nick wins..).

­­­­

Dag 2:  27 mei 2012
Geldern - Braubach   120 km   (gps N 50.26972 – O 7.64750)  (€ 7,00)

Heerlijk uitgeslapen worden we tegen 9 uur wakker. Het is zondag en uiteraard denken wij dan aan Arie van der Veer, maar helaas laat de tv ons in de steek. Na wat gezoek en gepuzzel blijkt de 12 volt kabel geen stroom meer door te geven. Een andere kabel die we aan boord hebben brengt geen uitkomst, in tegendeel. Deze zorgt ervoor dat de tv er helemáál geen zin meer in heeft, ook niet met de 12 v kabel van de ontvanger (die wel goed is). Na nog wat trucs te hebben toegepast (o.a. tv via de omvormer aan de 220 v, en zekering in de stekker van de 12v kabel vervangen) werkt het uiteindelijk weer naar behoren. Maar dan is Arie al zo ver met zijn verhaal dat we maar verder gaan met het bereiden van ons ontbijt. We laten ons de vers gebakken broodjes, thee, sju en uiteraard ons eitje goed smaken! En dat alles in de zon, die al snel te heet is waardoor we naar de schaduw verhuizen. Nadat we ook ons eerste bakkie koffie van deze dag hebben genuttigd, pakken we in en vervolgen onze reis richting Koblenz. We rijden eerst parallel aan de grens met Nederland tot we ter hoogte van Venlo de A61 pakken. Vandaag maar een stuk over de snelweg, zo hebben we besloten. Anders gaat het wel erg lang duren voordat we ten zuiden van Koblenz zijn aanbeland. Het verkeer is ons gunstig gezind en zonder oponthoud rijden we soepel zo’n 150 km over de A61, om vervolgens voor Koblenz de Rijn over te steken en de oostelijke oever in zuidelijke richting ongeveer 20 km te volgen tot Braubach. De camperplek die we hier in onze campergids hebben gevonden overtreft onze verwachtingen. Het is schitterend gelegen, direct aan de oever van de Rijn en vlakbij de Altstadt van Braubach. We vinden een mooie standplaats op het gras met een prachtig uitzicht over de Rijn. En aan de andere kant stijle en rotsachtige heuvels, waarop een kasteel hoog boven alles uittorent. Aangenzend aan de camperplek is een prachtige wandelboulevard, terwijl aan de andere kant van de weg en spoorlijn de oude binnenstad van Braubach ligt. Aan het eind van de middag verkennen we al dit moois. Het stadje heeft veel mooie gebouwen en ook enkele heel oude torens en een kerk. Weer terug van de wandeling, en zittend aan de oever zien we binnenvaartschepen tegen de indrukwekkende stroming omhoog zwoegen. Stapvoets, meter voor meter. Terwijl je bij de schepen die stroomafwaarts varen de neiging krijgt om de waterskies onder te binden. Morgen gaan de we scherpste bocht van de Rijn bekijken, daar schijnen binnenvaarders soms moeite te hebben om de bocht op volle snelheid stroomafwaards goed door te komen. We gaan dan ook met een pontje naar de westoever en dat wordt ook spannend. Want de enorme stroming zorgt ervoor dat deze alleen met een grote zwaai de overkant kan halen. We gaan het beleven! Overigens blijkt ’s avonds laat bij het uitlaten van Isis dat het kasteel hoog op de heuvel prachtig verlicht is.

Dag 3:  28 mei 2012
Braubach - Bacherach  70 km   (gps N 50.05693 – O 7.77076)   (€ 7,00)

Vandaag beginnen we de dag wél met Arie van der Veer. Helaas hadden we weer hetzelfde probleem als gisteren (kapotte zekering in de 12v kabel), maar dit kon nu snel opgelost worden. Na het uitlaten van Isis en het maken van het ontbijt, genieten we aan de oever van de Rijn. We doen het verder lekker rustig aan, we hebben alle tijd nietwaar? Nadat we het toilet hebben geleegd vertrekken we van de mooie camperplek in Braubach om het wonder van de GedeonsEck te gaan aanschouwen. De GedeonsEck is de scherpste bocht in de ruim 1200 km tellende rivier de Rijn. Daarvoor moeten we zoals gisteren al was te lezen naar de overkant van de rivier. De veerpont is 14 km zuidelijk van Braubach, een eitje dus (de 2e vandaag ;-)). Er wacht ons echter een verrassing in negatieve zin: hoewel er staat aangeven “tot 4 ton” mogen we niet mee. Maar geen nood, een volgende grotere Fähre is 12 km verderop bij St. Goar, dus rijden we daar heen. Hier passen we makkelijk op en na het betalen van € 9,50 (pffff) zwiepen we met een flinke boog naar de overkant. Vervolgens rijden we 12 km terug langs de westoever en nemen we bij het plaatsje Boppard de afslag naar de GedeonsEck. Via een 2km lang smal paadje met haarspeldbochten, klimmen we naar het uitzichtspunt. Als we een paar honderd meter op weg zijn, is er geen omkeren meer mogelijk. Het is zó smal dat als we een tegenligger treffen we een vet probleem hebben. Maar we hebben geluk, er komt geen tegenligger, en zo’n beetje halverwege is een grote open plek waar we de camper kunnen parkeren. We besluiten het lot niet langer te tarten en het laatste stuk van ruim 1 kilometer te lopen. Nou, zeg maar klimmen, junge wat steil zeg! Maar ook wel mooi en ik schreef het al: we hebben alle tijd nietwaar? Boven aangekomen vallen onze monden open van verbazing. Dit is niet een béétje mooi! Een paar honderd meter onder ons zien we de Rijn in een lus die je moet zien om het te geloven. Het dorpje Filsen aan de overkant van de Rijn lijkt op een eiland te liggen, in een soort houdgreep van de rivier, die hier een haast perfecte circel omschrijft in het landschap. Het panorama is zó breed dat de lens van onze fotocamera het niet aankan. Dus maken we 2 foto’s en die zie je hier, aan elkaar geplakt (wat helaas niet dan weer niet de perfecte cirkel oplevert).

Op het terras van de bistro genieten we van een schnitzel met friet, en vooral van het uitzicht. Daarbij zien we zelfs vlakbij een heuse Zeppelin passeren! De terugweg gaat gelukkig goed, wederom geen tegenliggers! We rijden eerst naar Oberwesel. Dat ligt pakweg 25 km zuidelijk van de GedeonsEck. Onderweg passeren we de beroemde rots Loreley, vanwaar de blonde schone met dezelfde naam onfortuinlijke vrachtvaarders op de klippen joeg met haar betoverende gezang. De stuurlui laten zich daar heden ten dage niet meer door afleiden. In deze moderne tijd zorgt een ingewikkeld systeem van schuingeplaatste witte verkeerslichten ervoor dat de soms honderden meters lange schepen in het rechte spoor (stroom) blijven. Helaas is de camperplek in Overwesel vol, maar 6 km verderop ligt het oude plaatsje Bacherach en de camperplek aldaar biedt ons wel ruimte. We zitten nog 2 uurtjes aan de rivier en vervolgens nog tot half 10 buiten. Na zulke mooie avonturen zou je bijna vergeten te vermelden dat ook het weer schitterend is!

Dag 4:  29 mei 2012
Bacherach -  Enkirch  68 km   (gps N 49.98641; E 7.111836)    (€ 6,00)

Op deze wederom warme en zonovergoten dag brengen we een bezoek aan het stadje Bacherach am Rhein, waar ook de camperplek is waar we hebben overnacht. Op de kaart lijkt het een onbeduidende stip met een paar straten. Op zich klopt dat, maar wat we aantreffen kun je niet vermoeden. Schitterende straatjes en steegjes, zeker 4 oude stadspoorten en rondom het stadje een 14e eeuwse stadsmuur die ook als wandelpad is te volgen. Uiteraard ook hier de onvermijdelijke Weinkeller en terrasjes. En dan is er uiteraard ook een mooie kerk (uit 1400), terwijl hoog boven het stadje de ruïnes van de Wernerkapel afsteken tegen de helblauwe lucht. En er zijn veel oude, we mogen wel zeggen héél oude vakwerkhuizen, in rood en wit, wat kennelijk een soort handelsmerk van dit stadje is. Het mooiste en gelijk ook oudste huis staat aan de Marktplatz. Het heeft de meer dan toepasselijke naam “Altes Haus”. Het huis dateert uit 1368, bijzonder dat dit nog bewaard is gebleven! Het bord op de muur vertelt dat de bekende componist Robert Stoltz hier rond 1930 gewoond heeft. We genieten op één van de terrasjes van Yoghurt/Erdberen Kuchen mit Eisskaffee. Heerlijk! Na bezoek aan Bacherach dat meer dan de moeite waard was, trekken we verder: op naar de Moezel! We rijden binnendoor, via Simmern, Kirchberg en Traben-Trarbach. Vandaar is het langs de Moezel nog 6 km naar de enorme camperplek in Enrich. Hier kunnen 200 campers staan, voor 6 euro per nacht. Er staan campers genoeg, maar die 200 staan er lang niet. Het is een schitterende plek, direct aan de Moezel. Het heeft veel weg van een camping, maar dan zonder afscheidingen. Je kunt gaan staan waar je wilt, daarom rijden we door naar het eind, waar nog een plek pal aan de Moezel is. We komen om 2 uur aan en hebben een hele middag en avond om te genieten van al het moois hier. Terwijl we buiten zitten verkondigt de gezellige Duitse radiozender RPR1: “heute sonnig bei 26 grad, und morgen das gleiche”. Also! We besluiten gelijk om hier morgen te blijven en op de fiets Traben-Trarbach te gaan bezoeken. Naar verluid is ook dit een heel mooi stadje, alleen wel iets groter dan Bacherach. We zijn benieuwd. Na 7 uur wordt het wat bewolkt waardoor de temperatuur maar nauwelijks zakt. De bewolking wordt echter dikker en dikker en tegen kwart over 9 moeten hals over kop alles buiten opruimen want er steekt ineens een flinke wind op en de eerste druppels vallen. Ook horen we onweer. Het gaat flink regenen, maar het onweer blijft op afstand. In de camper is het nog warm. Als de regen voorbij is, zetten we nog even alles tegen elkaar open.

Dag 5:  30 mei 2012
Enkirch  68 km   (gps N 49.98641; E 7.111836)
“Traume nicht dein leben, aber lebe deine traum!”
Deze tekst stond achterop een camper, en is erg vergelijkbaar met wat wij hoog in ons vaandel hebben staan. Je kunt beter spijt krijgen van iets wat je gedaan hebt, dan van iets wat je niet hebt gedaan. De eigenaren van de camper hebben het in onze ogen in ieder geval goed begrepen!
Vandaag blijven we met de camper dus in Enkirch en gaan per fiets naar het stadje Traben-Trarbach. Het is weer een prachtige dag en de fietstocht naar Traben is schitterend. Een fietspad langs de Moezel brengt ons uiteindelijk bij de brug die Traben met Trarbach verbindt. Geen mooie brug, maar ook weer wel mooi, in die zin dat er aan beide zijden 3 verbredingen zijn aangebracht om rustig uit te kijken over de Moezel. We verkennen het stadje, dat tegenvalt in vergelijking met het veel kleinere Bacherach. Maar we vermaken ons prima en vinden een mooi terrasje aan de rivier waar we genieten van Cappuccino, Eischoco en Apfelstrudel mit Eis und Sahne. Das war prima! We doen nog even wat boodschappen en fietsen op ons gemakkie terug naar Enkirch. We zijn tegen 4 uur terug en kunnen nog lang in de zon zitten. ’s Avonds zitten we tot half 11 buiten en kijken de oefeninterland Nederland-Slowakije. O ja, nog even vermelden dat het treintje dat elk half uur aan de overkant met een slakkengangetje voorbij ging, steeds op precies dezelfde plek toeterde. En dan alleen in de loop van de middag tot middernacht. We konden niet bedenken waarom..

Dag 6:  31 mei 2012
Enkirch - Valkenburg  177 km   (gps N 50.85998; E 5.83086)   Camping Den Driesch, € 15,00

We willen vandaag om 9 uur opstaan en om 11 uur rijden. Op dat schema lopen we iets uit, maar niet veel. Uiteindelijk rijden we om 11.10 uur de camperplek af, richting de Vulkaaneifel. We hebben gekozen voor een route zonder snelweg, dwars door de Eifel. Een mooie route, met veel “ups en downs”, in de goede zin van het gezegde. We pakken nog een stukje Belgische Ardennen mee waarbij we concluderen dat er sinds 1989, toen we voor het eerst door de Ardennen reden met een camper, niet veel is veranderd. En dan bedoelen we waar het de wegen betreft en de bewegwijzering (én het weer!). Gelukkig hebben we nu een Tomtom, maar het blijft vreemd om alleen ná de kruising de borden te plaatsen. En bij een omleiding wordt duidelijk aangegeven welke kant je op moet. Volg de pijlen! Ja, die eerste pijl gaat prima, alleen blijft het daar dan ook bij. Blijft raar..
En ach, we mogen niet klagen hoor, ik weet het. Maar wat zijn die wegen in de Ardennen slecht, brrrr!! Én die regen.. Was destijds ook al ;-)
Nou, genoeg geklaagd alweer, uiteindelijk rijden we even noordelijk van Eupen Nederland binnen. De wegen én het weer zijn direct een stuk beter! Op naar de bekende camping Den Driesch, de stadscamping van Valkenburg, met zeker 20 speciale  camperplekken. Ze hebben daar goed ingespeeld op de behoefte want er zijn nog maar weinig camperplekken in deze omgeving. Er is plek zat, en we kunnen een mooi plekje uitzoeken met uitzicht op de kasteelruïne, terwijl aan de andere kant hoog boven Valkenburg de Wilhelminatoren de grote blikvanger is. We kunnen nog prima buiten zitten, maar de 25+ temperatuur uit het Rijn- en Moezeldal zijn wel verleden tijd. Morgen nog een half dagje Valkenburg, nu genieten we van ons wijntje en het mooie uitzicht.