woensdag 6 mei 2015

Camperreis mei 2015 week 1

Dag 1: 1 mei 2015
Ommen – Völlinghausen (Soest, Duitsland)  (219 km) (0 euro)

Vertrek
Een bezoek aan Wenen staat al een aantal jaren op ons lijstje. Dit voorjaar hebben we de knoop doorgehakt: de komende meivakantie gaan we, eindelijk! Bepakt en bezakt met allerlei info over de stad van de muziek, met daarbij ook info uit eigen ervaring van slagwerkvriend Herman Edelijn, die zo vriendelijk was om ons zijn mooiste “must-see’s” van Wenen  toe te vertrouwen. We vertrekken rond 12 uur voor de eerste 200 km.
We willen woensdag 6 mei in Wenen aankomen en hebben uitgerekend dat we dan per dag een kleine 200 km moeten rijden. Vanaf de grens bij Enschede staat de TomTom op “vermijd snelwegen”, dus rijden we op ons dooie akkertje dwars door Duitsland naar de rand van het Sauerland. De plek die we hebben uitgezocht ligt een paar km onder Soest, bij het riviertje de Möhne. Er zijn geen voorzieningen, maar het is ook gratis. Er staan nog 4 andere campers. We wandelen, tussen de koffie en de wijn door, naar het riviertje.

Tot 8 uur zitten we buiten in de zon, het kon gekker.

Dag 2: 2 mei 2015
Völlinghausen – Lauterbach  (166 km) (0 euro)

Verlaten stadje
We ontbijten buiten, en vertrekken rond de klok van 11. We hebben een “weg van de snelweg” route dwars door het Sauerland uitgestippeld. Zo komen we o.a. door Winterberg. Schitterende landschappen glijden aan ons voorbij, genieten! Het is nog geen 4 uur als we in Lauterbach arriveren, het mooie unieke Lauterbach (zie 3 mei). Nu is dit Lauterbach ook best wel een beetje uniek, want het is een schitterend oud stadje, met mooi aangelegde fiets- en wandelroutes naar de Altstadt. Dus wandelen we tegen 5 uur via die mooie paden, langs de beek, richting het centrum. En het moet gezegd, het is prachtig, en het is ook nog prachtig weer. De terrassen vol, zou je zeggen… Nou, niet dus. Geen KIP te bekennen, ongelooflijk.

We wandelen het hele centrum door, komen mooie dingen tegen. Zo zijn er van verschillende mooie plekken in het stadje schilderijen gemaakt, die op dezelfde plek te bezichtigen zijn. Het lijkt een beetje op de manier waarop ze in Auvers-sur-Oise de schilderijen van Vincent van Gogh op de “juiste” plek hebben gezet (zie onze camperreis najaar 2013). Maar er zijn dus nauwelijks mensen hier. En die zitten zeker niet op een van de vele terrassen. Bijzonder… Nou ja, dan maar bij de camper een glaasje drinken en wat eten. O ja, het was wel een mooie wandeling. En, ook nog vermeldenswaard: Lauterbach heeft iets met een verloren sok. Want op verschillende plekken in het stadje kwamen we de "strumpf" tegen. "In Lauterbach hab ich mein Strumpf verloren".
En er is een lied van. Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Lauterbacher_Strumpflied

Dag 3: 3 mei 2015
Lauterbach - Oberviechtach  (337 km) (0 euro)

Regen en autobahn
Vandaag wordt ons een regendag voorspeld. Want een enorm regengebied trekt over Zuid-Duitsland en Zwitserland in de richting van Oostenrijk, in Noordoostelijke richting. Onze kant op dus. Daarom besluiten we vandaag wat kilometers te maken en (deels) de autobahn te nemen richting Regensburg. De voorspelde langdurige regen, die we op de radar ook duidelijk konden zien aankomen, komt er inderdaad. Het is een natte dag. Uiteindelijk wordt ons einddoel van vandaag een camperplek in het plaatsje Oberviechtach. Je zou vermoeden dat er dan ook een Unterviechtach in de buurt moet zijn, maar deze plaats blijkt alleen in onze fantasie te bestaan. Overigens, 130 km vanaf hier naar het zuiden bestaan wel Oberviecht en Unterviecht. Grappig, maar je kunt het gekker meemaken. Het plaatsje Lauterbach, waar we de afgelopen nacht verbleven, bestaat volgens de TomTom in Duitsland liefst 26 keer (..)! Lekker uniek ;-). O ja, ze brouwen in dit Lauterbach wel bier, Lauterbach bier! Misschien dat dat enig houvast geeft! Hoewel, als je er teveel van drinkt misschien ook weer niet. Maar terug naar Oberviechtach, want daar waren we immers. We maken als het droog is een wandeling naar het centrum en komen onderweg verrassende tuinen tegen. Dit leverde een paar mooie foto’s op.

Verder was er ook in dit centrum weinig te doen. Dan doen “we” dat in Ommen toch beter. Ja ja, nooit gedacht dat we dat nog eens zouden schrijven. Terug bij de camperplek blijkt het aantal aanwezige campers verdubbeld: van 1 naar 2! Verder is er weinig te beleven hier. We hebben een mooie rustige avond en kijken Pearl Harbour, want het is weer de week van 4 en 5 mei, dus veel oorlogsfilms op tv (op tv, op tv!).

Dag 4: 4 mei 2015
Oberviechtach - Waldkirchen  (167 km) (0 euro)

Glasstrasse
We vertrekken vandaag om kwart voor 12. We gaan naar het ruim 160 km verderop (naar het zuiden) gelegen Waldkirchen, dat op nog geen 20 km van de grens met Oostenrijk ligt. De muziek (op usb-stick) staat weer op standje random, wat wil je nog meer. Nou, niet teveel Abba graag, want het lijkt vandaag wel weer de Abba-stand. Volgens Dineke is dat nou net de bedoeling van random, dat het apparaat willekeurig nummers kiest uit verschillende mappen/albums. Nou, ik vind het niet willekeurig meer (Take a change, take a take a change change…). We rijden vandaag door het Nationalpark Bayerische Wald, een  schitterend natuurgebied dat parallel loopt aan de grens met Tsjechië. Het staat te boek als het grootste aaneengesloten bosgebied van Europa. We volgen daar de Glasstrasse. Je komt hier veel glasgalerieën en -musea tegen, maar ook buiten is er glaskunst. Tegen half 5 komen we aan in Waldkirchen, waar we eerst de Lidl bezoeken en daarna doorrijden naar de camperplek.
Na de koffie gaan we nog even met Isis wandelen en komen daarbij terecht in het Zauberwald. Een toverbos dus, met veel aparte attributen en hindernissen. Wat het allemaal voorstelt is niet duidelijk, maar het is spannend om te lopen en we komen verrassende dingen tegen.

Dag 5: 5 mei 2015
Waldkirchen - Ottenschlag  (168 km) (5 euro)

Volop zomer in mei
Het is vandaag erg mooi weer. 25+ en dus kan de korte broek aan! We blijven wat langer in Waldkirchen, want het is altijd afwachten hoe het bijna 170 km naar het oosten met het weer gesteld is. We vertrekken om iets na 12 uur en rijden al snel Oostenrijk binnen. Dat doen we bij het plaatsje Schwarzenberg dat vlakbij bij het drielandenpunt Duitsland-Oostenrijk-Tsjechië ligt. Net over de grens tanken we voor € 1,18, waarbij het opvalt dat met name de benzine (euro loodvrij) hier zoveel goedkoper is dan in Nederland: € 1,25. Maar goed, daar hebben we niets aan. We rijden, wederom weg van de snelweg, door de prachtige Oostenrijkse landschappen. De bergen zijn hier meer heuvels die op een afstandje van elkaar liggen en al glooiend middels prachtige dalen met elkaar zijn verbonden. Het is erg mooi, de hele rit tot we Ottenschlag binnenrijden. Het valt Dineke op dat de huizen in deze streek zo mooi zijn afgewerkt. Vrijwel alle huizen zijn hier aan de buitenkant gestuukt, en daarbij zijn er meest lichte accenten aangebracht, bij ieder huis weer anders. Bekijk de foto’s en je weet wat we bedoelen. Verder zien we in ieder dorp in Bayern en Oostenrijk een meiboom. Het heeft te maken met een feest dat hier begin mei wordt gehouden, maar wat het precies inhoudt zoeken we nog op.

Dag 6: 6 mei 2015
Ottenschlag - Wenen  (114 km) (€ 123,00 voor 4 nachten en daarbij 3 dagen vrij reizen met OV)

De Donau

Het is geen weer om buiten te zitten deze ochtend, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag is de laatste etappe van de heenreis van onze trip naar Wenen. Na het ontbijt doen we eerst nog ff een bakkie, waarna we tegen kwart voor twaalf vertrekken vanaf de camperplek. Die moet overigens 5 euro kosten, maar we kunnen het geld niet kwijt… Optioneel is om het geld af te geven bij het Gemeindehaus. Dus rijden we daar eerst heen, waar de dames van het Gemeidehaus de 5 euro in dank aanvaarden. De hoogste tijd om daadwerkelijk uit Ottenschlag te vertrekken! We rijden via een mooie binnendoorweg naar de Donau. We komen vanuit de heuvels aanrijden en hebben een schitterend uitzicht op de veel bezongen rivier, die volgens het bekende lied schön blau is. Wij kunnen hier verklappen dat de werkelijkheid inmiddels anders ligt: schön grau komt meer in de buurt. Maar dat kan ook aan het weer liggen. Bij het plaatsje Mautern rijden we via een lange smalle ijzeren brug naar de andere (zuid)oever.

Vandaar rijden we grotendeels parallel aan de rivier naar Klosterneuburg, een voorstadje van Wenen. Daar maakt de rivier een bocht van 90 graden om daarna haar weg in zuidelijke richting te vervolgen. En, ruim 10 km verderop ligt Wenen! We hebben er bewust voor gekozen om geen tolvignet (voor de autobahn) voor Oostenrijk aan te schaffen omdat we toch binnendoor willen rijden. Dit is het enige moment dat het wel handig was geweest om toch de autobahn op te kunnen. We moeten nu zo ongeveer dwars door Wenen om op de camping te komen.
Maar dat lukt uiteindelijk prima, het is rond 3 uur als we de camping oprijden. We boeken voor 4 nachten, met daarbij een OV-ticket voor 72 uur. Zo kunnen we dus vanaf morgen 3 dagen vrij reizen met bus, tram en metro. Alles klar! Nadat we ons geïnstalleerd hebben is het eerst tijd voor koffie. Daarna lopen we met Isis een rondje over de camping en vervolgens wandelen we nog even de camping af. Daarbij ontdekken we een mooie wandelroute naar de Donau, mooi om Isis de komende dagen nog eens uit te laten.