vrijdag 8 mei 2015

Camperreis mei 2015 week 2: Wenen!

7 mei 2015

Il Barbiere di Siviglia
Vandaag is onze eerste dag in Wenen. We gaan met de metro (lijn 2) naar de Karlsplatz, in het centrum van de stad. Al wandelend verkennen we Wenen, en bekijken (van de buitenkant) de Staatsoper, Albertine, De Dom, heel veel beelden van mannen op paarden, het mooie plein Graben met haar vele terrassen, de Spanische Hofreitschule, het Kunsthistorisches Museum, het Naturhistorisches Museum, de Heldenplatz, het Museum Quartier en eigenlijk nog veel meer.
Bij de Wiener Staatoper worden we opgewacht door een jongeman die ons kaarten probeert te verkopen voor concerten. En zowaar, hij heeft 2 kaarten in de aanbieding van het de opvoering van de opera "Il Barbiere di Siviglia” die we op internet hebben proberen te boeken, maar wat dus niet lukte. We happen toe en gaan vanavond naar de opera! Ondertussen is het heerlijk weer en genieten we eerst op een terras (kaffee mit Sacher torte!) en later in het park (Heldenplatz) van de zon. Omdat we Isis mee hebben, moeten we haar wel eerst terug brengen naar de camping.

Dat doen we tegen het eind van de middag, maar niet voordat we op weer een ander terras een pizza hebben gegeten. Het is half 7 als we de Wiener Staatsoper binnen wandelen. De voorstelling begint om 7 uur, dus hebben we mooi de tijd om het gebouw van binnen te bewonderen. Straks, tijdens de voorstelling, mogen er geen foto’s gemaakt worden, maar nu nog wel. In de loge waar onze zitplaatsen zijn, zit ook een Japans meisje. En wij altijd maar denken dat Wendy van Dijk met haar typetje Ushi het gedrag van Japanse meisjes lichtelijk overdreef, maar we weten nu dat dit geenszins het geval was. Dit dametje is nog een graadje erger dan Ushi, haha! Of zijn wij ook in de maling genomen :p.
Om precies 7 uur begint de opera over de barbier (kapper) van Sevilla. Het is een geweldige belevenis. Er wordt fantastisch gezongen, goed geacteerd en er zit veel humor in het stuk, vooral de rol van de barbier/vader is prachtig. De vrouwelijke hoofdrol is voor een geweldige 34-jarige zangeres uit Haifa/Israel, Rachel Frenkel. Ze groeide op in een Kibboets, studeerde muziek in Tel Aviv en won op 26-jarige leeftijd een beurs om in Berlijn verder te werken aan haar zangtechniek. Daarna werd ze gevraagd voor rollen in opera’s in o.a. Los Angeles en New York. En uiteindelijk dus ook voor de rol van Rosina in “Il Barbiere” in de bakermat van de opera: Wenen. En in die rol mogen wij haar dus vanavond zien schitteren.

8 mei 2015

Spanische Hofreitschule
We besluiten om vandaag wat later in de middag naar het centrum van Wenen te vertrekken. Gisteren hebben we al kaarten gehaald voor een optreden in de Spanische Hofreitschule, uiteraard met paarden maar ook met het bekende jongenskoor de Wiener Sängerknaben. We vertrekken om 3 uur van de camping terwijl Isis vandaag op de camper past. We nemen weer de metro en stappen uit op het station Praterstern, dat vlakbij het Praterpark ligt. Er is groot park, een renbaan, het bekende Ernst Happel Stadion en een pretpark. Op dat pretpark is ook het grote reuzenrad (Das Wiener Riesenrad). Deze attractie is al in 1897 gebouwd in opdracht van keizer Franz Josef I. We maken een rondje met het reuzenrad en genieten van het prachtige uitzicht.
Weer met beide voeten op de grond nemen we de metro naar de Karlsplatz, waar we verder wandelen richting de Hofreitschule. Maar eerst gaan we eten, en dat moet natuurlijk de wereldberoemde Wiener Schnitzel worden! We vinden een mooi terras in hartje Wenen, waar we een heerlijke en flink grote Wiener Schnitzel geserveerd krijgen. Uiteindelijk is het half 7 als we bij de Hofreitschule arriveren. We hebben een plek op de 2e galerie, waar we alles goed kunnen bekijken.
Na afloop lopen we gelijk door naar de Heldenplatz waar een openluchtconcert plaatsvindt van de Wiener Symphoniker. Dit concert wordt gegeven in het kader van “70 Jahre Befreiung” en wordt Das Fest der Freude genoemd. Het concert is ook live te volgen op de Oostenrijkse TV. De presentatrice geeft aan dat er ruim 15000 bezoekers in het park zijn. Dus dit soort concerten, vergelijkbaar met ons grachtenconcert op 5 mei, leeft ook in Oostenrijk. Mooi!

9 mei 2015

Schloss Schönbrunn
Deze ochtend zien we tijdens het ontbijt buiten een bonte kraai voor onze camper rondscharrelen. Voor Nederland een bijzondere verschijning, maar hier kennelijk niet, want later zien we er nog wel meer. Maar goed, het eerste fotomomentje van vandaag is de bonte kraai. We vertrekken tegen half 1 naar Schloss Schönbrunn, het voormalige zomerpaleis van de Oostenrijkse keizerlijke familie, en dus ook van Franz Joseph en zijn Elisabeth, oftewel Sissi. Om daar te komen nemen we eerst lijn 2 van de metro tot net voorbij het Praterpark. Daarna gaan we verder met tramlijn 2, zodat we wat meer van Wenen zien dan vanuit de metro. Die gaat wel mooi snel, maar je ziet verdraaid weinig. Het laatste stukje gaat met metrolijn 4, die een halte bij Schönbrunn heeft. We kopen entreekaarten voor een audiorondleiding in het hele kasteel, met bezichtiging van de prachtig aangelegde tuinen. Daarna doen we nog een rondrit met de touristische Bahn. Dat is geen overbodige luxe, want het zijn flinke afstanden op dit landgoed. Om een indruk te geven, de gids in het treintje zei dat dit groter is dan het vorstendom Monaco. Wat we deze dag allemaal zien is teveel om op te noemen, en dat doen we dan ook maar niet. De foto's mogen voor zich spreken.