zaterdag 3 augustus 2013

Kerkrade en Zuid Duitsland deel 1

De reis
Deze vakantie staat in het teken van het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade. Bart en Harmke doen beiden mee en we hebben kaarten voor de vrijdag (theater, slagwerk podiumwedstrijden), zaterdag (Rodahal, fanfare en harmonie) en zondag (Roda stadion, mars- en showwedstrijden). Vanaf maandag 29-7 trekken we verder in de richting van Zuid Duitsland, met als doelen het Schwarzwald en de Bodensee en (noord) Tirol.

Bekijk hier de Foto's

Dag 1:   donderdag 25 juli 2013
Ommen – Schin op Geul  (via Venlo en Kerkrade)  270 km   (camping Schoonbron N 50.85049– O 5.88118)
Iets na 9 uur vertrekken we voor een vakantie van 2 ½ week.
Eerst zwaaien we Bart uit, die met het A-slagwerkensemble van SDG Ommen met de bus naar Kerkrade vertrekt. Waar anders nog wel eens enige vertraging optreedt, vertrekt de bus nu klokslag drie minuten voor negen. We zijn maar nauwelijks op tijd om daadwerkelijk de muzikanten uit te zwaaien.
We rijden richting Zuid-Limburg via Venlo, waar Dineke een bezoek wil brengen aan de Douwe Egberts winkel. We parkeren aan de Maaskade en wandelen naar het centrum en vinden vrij eenvoudig de DE-winkel. Bepakt en bezakt met 8 grote pakken koffiebonen van verschillende smaken ter waarde van ruim 50 euro, maar betaald met bonnen,  wandelen we terug naar de Maaskade. We rijden vervolgens eerst naar Kerkrade, om op Rolduc (voormalig klooster, nu hotel) sfeer te proeven bij de repetitie. Het is erg warm en daarom goed toeven onder de bomen op de grote binnenplaats van het klooster.
Nederland “zucht” al bijna een week onder een hittegolf, en het ziet ernaar uit dat deze in ieder geval nog aanhoudt t/m zondag. Na het bezoekje aan Rolduc rijden we door naar de camping. De plek die we krijgen toegewezen is in een pad met alleen maar stacaravans en aan het eind een leeg veld. Nadeel: weinig campinggevoel/sfeer. Voordeel: ruime plekken en weinig last van buren(gerucht). De avond brengen we in alle rust door met lezen (en koffie/wijn/bier).

Dag 2:   vrijdag 26 juli 2013
Schin op Geul  / Kerkrade
Vandaag is het dé dag voor het slagwerkensemble SDG Ommen. 20.00 uur is de geplande aanvangstijd van hun WMC optreden. Rond 2 uur ’s middags komt Harmke naar de camping. Zij is in Kerkrade met het Gelders Fanfare Orkest (GFO). Dit orkest doet morgenavond mee bij de concertwedstrijden. We leven buiten, onder de luifel van de camper.
Tegen 5 uur komen Karina en Marleen aan op de camping. Ze zijn via een mooie toeristische route naar Schin op Geul gereden. Na het eten maken we ons op voor het vertrek naar Kerkrade. Inmiddels horen we van Bart dat het programma behoorlijk uitloopt, dus kunnen we het rustig aan doen. We zijn tegen 8 uur in Kerkrade (Isis past op de camper) en hebben nog ruimschoots tijd om een terras te pakken in het gezellige centrum dat bol staat van de muziek. Uiteindelijk begint het optreden van SDG iets voor half 11 (..). En na SDG moet er nóg een club optreden, dat wordt nachtwerk..  Harmke is nog net op tijd om na de repetitie van het GFO het optreden van SDG te zien. Het is een geweldig optreden, schitterende composities, perfect gespeeld! De zaal wordt platgespeeld en het applaus en gejuich is intens en langdurig.
De prijsuitreiking is uiteindelijk tegen half 2 in de nacht. Het optreden wordt uiteindelijk door de internationale jury beloond met 92,5 pt, de hoogtste score van SDG op een WMC. Helaas niet goed genoeg voor de titel, die gaat naar muziekvereniging Cadenza uit Twello. Jammer van de titel, maar iedereen is zeer tevreden over prestatie en het spel. En uiteraard gaan de slagwerkers weer met een gouden plak terug naar Ommen!

Dag 3:   zaterdag 27 juli 2013
Schin op Geul  / Kerkrade
We slapen uit voor zover de snel opkomende warmte dat toelaat. We praten vervolgens langdurig na over gisteravond. Harmke heeft bij Marleen in de tent geslapen maar moet om 10 uur weer weg om te repeteren met het GFO. Zij vertrekt direct na het ontbijt. Wij blijven bij de camper hangen en worden rond 11 uur getrakteerd op een fikse onweersbui.
Maar het koelt er niet erg van af.  We gaan ook nog even zwemmen in het zwembad van de camping. Nou ja, zwemmen.. staan en schuifelen in het water is een betere omschrijving (druk druk). Na het eten maken we ons op voor ons 2e WMC bezoek: het optreden van het GFO met Harmke (en Gerdineke, Frank, Jos..).
Het loopt slechts een half uur uit, waardoor het optreden om 8 uur begint. Het GFO is een geweldig fanfareorkest, met een dito dirigent. Erik van der Kolk is net 28 en slagwerker van origine. Maar wat een top-dirigent is hij nu al! We genieten volop van het orkest en haar dirigent. En vooral ook van het vrije werk, speciaal voor het WMC-optreden van het GFO door componist Harrie Jansen geschreven. De titel van het werk: “De verschikkingen van het ijs en de duisternis”. Enorm indrukwekkend, ook voor de muzikanten en de dirigent. Na het slotakkoord was er een enorme ontlading en bij bijna iedereen tranen, wat het geheel nog indrukwekkender maakte. De jury vond het optreden van het GFO 93 pt waard. Het leverde hen een 3e plek op in de eindrangschikking en een gouden medaille.
Terug op de camping brengen we nog even een bezoekje aan de fam. Van der Kruk, dat was nog wel even weer gezellig!

Dag 4:   zondag 28 juli 2013
Schin op Geul  / Kerkrade
Vandaag is de slotdag van het WMC, het internationale 4-jaarlijkse muziekevenement, dat begon op 4 juli. De slotdag staat altijd in het teken van de mars- en showwedstrijden, waarbij op de laatste dag de topkorpsen optreden waarbij ook de winnaars van 4 jaar geleden.  Harmke en Marleen zijn weer naar huis dus gaan we met Karina naar het stadion. Het is wat minder warm dan de afgelopen dagen en er is wat minder zon, gelukkig! Dus we branden niet weg op de tribune, dat scheelt. Het is een geweldige middag met topshowoptredens van met name Advendo Sneek, het Pasveerkorps, Sassenheim, Kunst en Genoegen Leiden (K en G) en 3 showkorpsen uit Thailand. Die zijn wel erg goed zeg, die “Thailanders”.

K en G kan ons het meeste bekoren, maar de meeste jurypunten gaan naar de 3 korpsen uit Thailand. Zij worden 1, 2 en 3. K en G wordt 4e, maar ze worden wel wereldkampioen op de mars.

Advendo Sneek wordt kampioen bij de marsparade.
Voldaan keren we rond 6 uur terug naar de camping. Het was een geweldig WMC weekend. En reuze gezellig met al onze kids erbij! Eenmaal bij de camper komen Karin en Gerrit (onze overburen) aanfietsen met Joris en Anna in de kinderzitjes. Het is alsof we in de Prins Bernhardstraat in Ommen zijn, want ook onze buren verblijven een week op camping Schoonbron. Wonderlijke samenloop, maar wel erg gezellig! We hebben even samen een biertje gedronken. Na het eten is Karina vertrokken. Nadat we haar hadden uitgezwaaid zijn we bij Karin en Gerrit op bezoek geweest. Joris en Anna lagen al lekker te slapen. En ja, het was nog lang gezellig op camping Schoonbron.

Dag 5:   maandag 29 juli 2013
Schin op Geul – Dohm-Lammersdorf (€ 10,00)  120 km   N 50.26696 – O 6.67366
Na een rustige laatste ochtend op camping Schoonbron vertekken we rond half 12. Eerst naar de Jumbo in Kerkrade, waarna we nog even Nedelandse diesel tanken, toch ff goedkoper dan in Duitsland. Vervolgens rijden we via de autobahn Duitsland in. En ja hoor, we zijn nog geen 3 km over de grens of de eerste baustelle dient zich alweer aan. Gelukkig is het een korte..  Via Aken rijden we richting de Eifel. Op een tussenstop plannen we mbv de campergids op welke camperplaats we willen overnachten. Het wordt een boerderij in Dohm-Lammersdorf, een klein plaatsje in de buurt van Gerolstein in de Eifel. We staan op de grote voormalige kuilvoerplaats, dus verharde ondergrond, met daarnaast gras. Er wonen Nederlanders, en die hebben het allemaal goed geregeld.
Alle voorzieningen zijn er, en je kunt er ook naar het toilet en gebruik maken van een douche. Op het terrein lopen herten en paarden. Het is een mooie plek, en we hebben een mooie middag en avond.

Dag 6:   dinsdag 30 juli 2013
Dohm-Lammersdorf – Reipoltskrichen (gratis)  163 km   N 49.63453 – O 7.66451Na een zeer goede nachtrust (het is er erg stil) genieten we van een heerlijk ontbijt met verse broodjes, een eitje, sju, thee en koffie. Het is weer ongeveer half 12 als we vertrekken. De reis gaat via Daun en Wittlich, waarna we bij Bernkastel-Kues de Moezel oversteken. Via Morbach en Idar-Oberstein en Lauterecken komen we aan in Reipoltskrichen, waar een gratis camperplek is. Vlakbij de camperplek is een burcht, oorspronkelijk uit 1192, waarvan de toren vrij toegankelijk is. Albert klimt er nog op en maakt wat foto’s van bovenaf.

Naast ons staat nog een camper, waarvan we de bewoners niet hebben gezien. Ze zijn er wel, maar je ziet ze niet. Ondanks het mooie weer gaan ze ook niet buiten zitten. Vreemd.. Nou, wij wel, en dat wil prima. Het is nog niet zo warm, dus we kunnen het zelfs in de zon uithouden. Later op de avond begint het iets te miezeren, dus besluiten we naar binnen te gaan.

Dag 7:   woensdag 31 juli 2013
Reipoltskrichen – Dierbach  (gratis) 151 km   N 49.08427 – O 8.06667
Vandaag worden we wakker bij het “zingende” geluid van bosmaaiers.. Het geluid herkenden we nog van camping Schoonbron, waar het ook veelvuldig te beluisteren was. Na het ontbijt en de eerste koffie vertrekken we van deze mooie plek en rijden we verder zuidwaards. We zoeken een plek van waaruit we snel bij Baden-Baden zijn. Even ten zuid-oosten van die plaats ligt Seelach, waar de Schwartzwaldhochstrasse (N500) begint en die willen we morgen rijden! Via prachtige bergweggetjes met schitterende wisselende landschappen, rijden we richting Kaiserslautern. Ten oosten van deze stad vervolgen we onze weg richting Frankenstein. Bij dit enge plaatsje begint de B39, volgens de ANWB kaart een toeristische route. Het gaat inderdaad 23 km door een dal met steile heuvels en rotsen, maar wat vooral opvalt zijn de oude fabrieken in elke plaats waar we doorkomen. Niet mooi en zeker geen aanrader. We rijden inmiddels in “der Pfalz”, en aan het eind van de B39, even voorbij Neustadt beginnen de wijnvelden.
Na een stop met koffie en broodjes rijden we verder naar Kandel waar een gratis camperplek moet zijn. Waar we ook kijken, het is louter velden met druivenranken zover het oog rijkt. De camperplek blijkt een grote parkeerplaats aan een drukke weg, met geen enkele camper. Dat trekt ons niet en daarom rijden we verder naar Dierbach. Hier is een camperplek bij een wijnboer. “Gasten gratis” staat erbij vermeld in onze campergids. Dit blijkt een schitterende grote plek te zijn, met stroom. Als we om half 4 op de plek aankomen staat er 1 camper. Het uitzicht op de wijnvelden is prachtig, evenals het weer overigens.
Maar onder de luifel is het goed toeven, en later op de middag hebben we schaduw van een flink uit de kluiten gewassen kronkelwilg.

Dag 8:   donderdag 1 augustus 2013
Dierbach – Schonach im Schwarzwald (€ 7,00) 170 km   N 48.14603 – O 8.18895
Op deze heerlijk rustige camperplek zouden we lekker lang kunnen uitslapen, ware het niet dat de zon “roet in het eten” gooit. Met dien verstande dat het al snel heel warm wordt in de camper en we graag naar buiten gaan voor ons ontbijt. Vandaag verwachten de meteorologen temperaturen van rond de 33 graden, vakantieweer! Wat we nog even kwijt moeten over deze camperplek: het is een supermooie plek, zelfs met stroom. Maar er zijn geen aanwijzingen waar je je moet melden. We gingen ervan uit dat er iemand langs zou komen maar dat is niet gebeurd. Onduidelijk dus, maar wel een heel mooi plek. De campergids gaf overigens wel aan dat het een gratis plek is (für gäste..).
Goed, we vertrekken al redelijk op tijd, om ongeveer half 11. Als we Dierbach uitrijden zien we een prachtige muurschildering. Dat is wel ff een fotomomentje.

We rijden eerst een stukje door Frankrijk, waarna we bij Baden-Baden Duitsland weer binnenrijden. Waarom trouwens 2x Baden?? Dat moeten we nog eens uitzoeken (zie wikipedia). In de Romeinse tijd heette de stad overigens Aquae. We moeten B-B helemaal doorrijden, en het blijkt nog een flinke stad. Even ten oosten van B-B is de afslag naar Freudenstadt, weg nr 500: de Schwarzwaldhochstrasse! Deze 60 km lange “wunderschöne strecke”, loopt gelijk vanaf het begin omhoog, tot ruim 1000 meter boven NAP. Pas zo’n 10 km voor Freudenstadt  dalen we weer een beetje. De weg kent veel schitterende uitzichtspunten.
Aangekomen in Freudenstadt zoeken we een parkeerplaats om de stad te verkennen en dan met name het marktplein. Dit is volgens onze gegevens het grootste marktplein van Duitsland. Groot is het inderdaad, en ook mooi aangelegd. Ook is er op het marktplein een groot plateau met allemaal fonteinen. Met dit weer werd daar door jong en oud gebruik van gemaakt!

Als we voor een voetgangersverkeerslicht staan gaat er ineens vlakbij ons een alarm af. Dineke staat al met de vingers in haar oren als we merken dat het bij het verkeerslicht hoort. ALARM, het is groen, doorlopen!! Haha, rara jongens, die Duitsers.. Nadat we het stadje hebben bezichtigd genieten we van de plaatselijke variant op de Schwarzwalderkirschentorte, de Schwarzwalderkirscheiscoupe (ofzo).  Een heerlijke sorbet met veel drank, dat was het (hik..). We wandelen terug naar de camper (Isis weet precies de weg) en rijden vervolgens verder naar de door ons uitgezochte camperplek in Schonach im Schwarzwald. We komen o.a. langs de grootste koekoeksklok ter wereld, en de hoogste waterval van Duitsland. Die willen we morgen nog bezoeken. In Schonach zien we een huis met mooie strakke luiken.. of eh zijn het zonnepanelen.. of beiden..

Het kaartje voor de camperplek geeft tevens recht op toegang tot het nabij gelegen zwembad, openbaar vervoer , midgetgolf, een waterval en nog veel meer. Dat kan wel uit voor 7 euro.

Dag 9:   vrijdag 2 augustus 2013
Schonach im Schwarzwald - Eisenbach (€ 11,20) 45 km   N 47,94889 – O 8.25504
Vanochtend wandelen we na het ontbijt eerst naar het zwembad. We hebben immers gratis toegang en met dit weer is een paar baantjes trekken zo gek nog niet. Het zwembad is dichtbij, maar we moeten wel een flinke berg op. Boven aangekomen blijken we inderdaad gratis toegang te hebben. Het zwembad is echter niet wat we verwacht en gehoopt hadden. Het ziet er allemaal mooi uit, behalve… het water. Dat is bruin (..).. en koud!
Na een paar man-(en vrouw) moedige pogingen geven we het op en gaan op zoek naar de douches. Even lekker douchen is ook niet verkeerd, en dat lukt prima. Aangekleed en opgefrist wandelen we de berg weer af, en beneden (Isis had weer prima op de camper gepast!) nemen we nog een lekker bakkie koffie voor we vertrekken. We gaan eerst naar ‘s werelds grootste koekoeksklok, die ook in Schonach is. We kijken onze ogen uit in het kleine winkeltje van Josef Dold en komen bijna in de verleiding een van de koekoeksklokken mee te nemen. Ze zijn erg mooi, en vooral het houtsnijwerk is schitterend. Maar we houden het bij een paar souvenirs voor de kids en opa en oma. Buiten wachten we ruim een kwartier tot half 2, dan zal de koekoek uit z’n schuilplaats komen voor de koekoeksroep. Ik sta klaar met de camera. Daar komt ie, de eerste “koekoek” neem ik uitgezoomd, klik! Die staat erop! Ik zoom snel in voor de tweede…. de tweede…. Shit.. er komt geen tweede. Da’s balen, maar goed, hij staat erop.
Als we wegrijden zien we een huis met zonnepanelen aan de balkons. Ze zijn wel creatief hier in Zuid-Duitsland! We rijden verder, 2 km om precies te zijn, naar Triberg. Daar is de hoogste waterval van Duitsland. We parkeren buiten het stadje, een goede keus. Met het kaartje van de camperplek hebben we ook hier vrij toegang. Dat gaat lekker! We wandelen naar de waterval en die valt zeker niet tegen. Het is indrukwekkend om te zien hoe het water, via verschilende “terrassen”, tientallen meters omlaag valt. We wandelen een stuk omhoog en even later wat verder naar beneden. Op sommige plekken kun je het razende water bijna aanraken.
Terug bij de camper besluiten we eerst een supermarkt op te zoeken. Dat wordt de Lidl. Daarna rijden we snel verder om een schaduwplek te zoeken want het is werkelijk bloedheet op de parkeerplaats. We vinden een mooie plek onder bomen, waar we van een late lunch genieten en 2 uur blijven. Daarna rijden we verder naar een camperplek in Eisenbach, bij het sportpark. Er zijn al veel campers die gezellig door elkaar staan. Er is nog een mooie plek achterin, aan de rand. Het lijkt wel een camping, met een gemoedelijke drukte. We eten karbonade en kip vanaf de skottelbraai, het is wederom een mooie avond.

1. Wat een leuk te lezen blog hebben jullie, en leuk dat jullie ook uit onze omgeving komen. Ik houd ook een camperblog bij en kom uit Hardenberg. Neem gerust een keer een kijkje.