maandag 5 augustus 2013

Zuid Duitsland deel 2

Bekijk hier nieuwe fotos

Dag 10:   zaterdag 3 augustus 2013
Eisenbach - Allensbach (€ 8,50) 108 km   N 47,74279 – O 9.04411
We rijden eerst naar de McDonalds in het 6 km verderop gelegen Neustadt. Daar nemen we koffie met een appelplak, samen 4 euro. En tegelijk hebben we recht op 1 uur gratis internet. Terwijl Albert de blog bijwerkt kletst Dineke via de whatsapp met de Karina en Harmke.
Als we een uur later weer vertrekken is de blog bijgewerkt en hebben we de mails weer gelezen. Volgende stop is de grote waterval in de Rijn bij Schaffhausen, Zwitserland. Omdat het vandaag zwarte zaterdag is vermijden we zeker vandaag de autobahn. 15 km voor Schaffhausen rijden we Zwitserland binnen zonder een centje pijn. Geen files en geen controles. De waterval is adembenemend mooi. De foto’s zeggen voldoende, als je een keer in de buurt komt is ons advies: ga kijken!

Nog een leuke quote op een terras bij de waterval:  “Two beer, or not two beer. That’s the question”.  Onderweg naar een camperplek op het bloemeneiland Mainau bezoeken we nog 2 plekken die onze goedkeuring niet kunnen krijgen. De plek op Mainau eigenlijk ook niet, maar deze staat tevens barstensvol en is dus geen optie. Mainau zelf valt ook tegen. De ons “beloofde” bloemen hebben we weinig van gezien en verder vinden we het ook niet echt opzienbarend. We rijden het eiland weer af (het is met een dijk verbonden met het vasteland) en een stukje terug naar Allensbach. Daar kun je bij Landgasthaus Mindelsee restaurant parkeren voor € 8,-, zonder voorzieningen. Maar je kunt er ook eten en dan is de overnachting gratis. Dat doen we, en dat is prima bevallen. Er kwam wel een groep  kleine kinderen (met 4 ouders) aan een grote tafel naast ons zitten, maar die gedroegen zich voorbeeldig. Die kids hier praten allemaal net zoals Franz Beckenbauer, de Duitse voetbalheld uit de jaren 70 en trainer uit de jaren 80. Geweldig! Grüss Gott!

Dag 11:   zondag 4 augustus 2013
Allensbach - Meersburg (€ 8,00 )   52 km   N 47.70233 – O 9.27005
Het is zondag en na een prima nachtrust is het tijd voor Arie van der Veer (ja ja, hij is er weer!). We genieten van ons ontbijt bij de TV. Arie is op bezoek bij een Friese wijngaardhoudster. Erg interessant om te zien en te horen hoe ze op het Friese platteland erin slagen om wijn te produceren. Na het ontbijt douchen we en nemen we buiten nog een bak koffie. Het is zacht en zwoel warm, maar het betrekt behoorlijk. Zouden de aangekondigde “schauer und gewitter”in aantocht zijn? Dan trekken we verder, het reisdoel voor vandaag is Meersburg, een mooi plaatsje aan de Bodensee. Het begint wel steeds donkerder te worden en ongeveer halverwege barst opeens het noodweer los. We rijden net een bosgebied uit en zetten de camper aan de kant om te wachten tot de bui over is. Het gaat flink te keer en er vliegt van alles over de weg. Ondertussen zetten we maar koffie en houden ons bezig met lezen. Na een tijdje wordt het wat rustiger. Dan zien en horen we de brandweer aankomen. Deze gaat de weg in waar wij vandaag kwamen. Daarna wordt de weg afgezet door andere brandweermensen. Niet goed dus, we waren net op tijd uit dat bos. Als we verder rijden zien we nog meer brandweer en ziekenauto’s bij de Bodensee. Het heeft hier flink gespookt, dat is duidelijk. Op 15 km voor Meersburg slaan we af voor een bezoek aan de volgens velen mooiste kerk van Zuid Duitsland, de Wallfahrtskirche Birnau. We kunnen vlakbij parkeren aan de rand van een wijngaard, met uitzicht over de Bodensee, de velden, de kerk en de wijnranken. Mooiere plek is niet te vinden!
Maar eerst bezoeken we de Basiliek (want dat is het), Isis mag weer op de camper passen. De Basiliek is in 1 woord adembenemend! De voorwerpen, dingen aan de muur, beelden en muur- en plafondschilderingen zijn schitterend, en overweldigend veel. Wat vooral ook opvalt is het feit dat er heel veel (natuurlijk) licht in de kerk is. Er zijn gewoon veel ramen, en die bevatten geen glas in lood schilderingen. Helaas mochten er binnen geen foto’s gemaakt worden, maar ik heb er stiekem een paar met m’n telefoon gemaakt.
Na het bezoek aan de Basiliek zetten we de stoelen en tafel buiten en genieten van het prachtige uitzicht en dito weer. De bui is duidelijk over en de zon stuwt de temperatuur inmiddels weer aardig op. We blijven tot ongeveer 5 uur op deze plek. Dan rijden we verder naar Meersburg, waar nog voldoende plek is op de camperlek aan de Almendweg. We blijven nog lang buiten zitten, het weer is geweldig.