dinsdag 13 augustus 2013

Zuid Duitsland deel 4

Bekijk hier de foto's

Dag 15:   donderdag 8 augustus 2013
Garmisch-Partenkirchen  –  Schongau (€ 5,00 )   58 km   N 47.80880 – O 10.89758
Deze dag begint met een foto in het kader van de serie “bijzondere campers”.

Een camper, of zeg maar bus, in de breedte kunnen uitbouwen, wij hadden het nog nooit gezien.
Wat verder opvalt: deze camperplek geeft duidelijk aan: alleen campers toegestaan. Maar tegenover ons staat een dikke Audi met dito caravan. Op z’n zachtst gezegd opvallend te noemen. Goed, dan naar de rest van de dag. Voor we uit Garmisch vertrekken rijden we eerst naar de bekende skischans. We kunnen het stadion in, het is leuk om hier rond te kijken. `

We zijn van plan om vanaf hier de zogeheten Romantische Strasse te rijden, die gaat tot bij Frankfurt. Eerst bezoeken we het stadje Oberammergau dat bekend staat om de vele houtsnijwerkwinkeltjes. Het valt ons op dat sommige houtsnijwerken wel 4000 euro kosten. Zou dat ooit verkocht worden, vragen wij ons af.. We lunchen op een terras midden in het stadje, we bestellen een regionaal gerecht met Bayerisches brot, kaas en worst. Prima eten! Na de lunch wandelen we nog een rondje waarna we weer richting de camper gaan en verder trekken. We komen eerst langs het onvermijdelijke UNTERammergau (kon niet missen natuurlijk..) waarna we verder rijden richting Steingaden. Daar is de Wieskirche, en dat moet een heel mooie kerk zijn. Het gebouw staat op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Het interieur is overweldigend. We hebben eerst ruim een kwartier in een kerkbank gezeten om alles in ons op te nemen. Steeds zag je weer iets nieuws. Daarna zijn de wat rondgelopen en hebben we foto’s gemaakt.

Na dit indrukwekkende bezoek we verder naar Schongau. Er is daar een grote camperplek, voor 5 euro kun je hier staan. Later op de avond komen er 3 Italiaanse campers staan, waarvan de bewoners veel herrie maken. Even vrezen we Lindau-achtige toestanden, maar het valt mee. Als we willen slapen zijn onze Italiaanse buren inmiddels ook rustig.

Dag 16:   vrijdag 9 augustus 2013
Schongau –  Burgbernheim (€ 0,00 )   218 km   N 49.44634   E 10.31979
Vandaag rijden we een volgend deel van de Romantische Strasse in noordelijke richting. We ontbijten binnen omdat het af en toe een beetje miezert. Als we na de koffie wegrijden houdt het op te miezeren. Droog? Nee, de hemelsluizen worden volledig open gezet en dat blijft de eerste 2 uur helaas zo. Daarom rijden door naar het middeleeuwse stadje Dinkelsbühl waar we eerst bij de McDonalds even op internet gaan voor contact met het thuisfront. Gezien het weer en de inspanningen van gisteren die we nog in de benen hebben belsuiten we verder te rijden. Ergens onderweg doen we nog wat boodschappen bij de Lidl. Inmiddels is het droog geworden en de zon doet zelfs pogingen om door het wolkendek heen te kijken. We rijden door naar Burgbernheim, waar een gratis camperplek is. Het is een heel mooie plek en het is inmiddels weer aangenaam van temperatuur. We zitten nog heerlijk een paar uurtjes buiten. Morgen gaan we nog een stadje bezoeken en zullen we verder naar het noorden trekken. De bedoeling is om door het Sauerland te rijden, maar dat laten we ook nog even van het weer afhangen. Ommen en Nederland kunnen trouwens een voorbeeld nemen aan de manier waarop sommige Duitse steden omgaan met camperaars. Welkom heten, een gratis plek beiden en gebruikt laten maken van faciliteiten. Dit alles is geen uitzondering. Jammer dat dit bij ons vaak niet kan..

Dag 17:   zaterdag 10 augustus 2013
Burgbernheim – Bad Berleburg (€ 0,00 )   380 km   51.06814, O 8.445034
Vanuit Burgbernheim rijden we eerst naar het stadje Rothenburg ob der Tauber.

Dit stadje heeft een oude stadkern (in Duitsland Altstadt genoemd) met Mooie stadspoorten, marktplein en kerkplein. En het is geheel ommuurd en de muur kun je over wandelen. Het is een schitterende plaats, de foto's zeggen genoeg.

We logeren deze laatste nacht in het Sauerland, op de parkeerplaats van Hotel Restaurant  Café Erholung in Bad Berleburg. Uitbater Michael Müller heet ons zelf welkom. We kunnen gratis staan, maar maken wel graag gebruik van het restaurant.

Dag 18:   zondag 11 augustus 2013

Bad Berleburg - Ommen   309 km
We vertrekken tegen 11 uur uit Bad Berleburg en rijden via o.a. Lippstadt en Münster richting Enschede. Om 4 uur 's middags rijden we Ommen weer binnen. Thuis worden we verwelkomd door Bart en Karina, gezellig!