woensdag 15 juli 2015

Camperreis Groot Brittannië 2015 - Blog 1

Dag 1: 10 juli 2015
Ommen – Grave  (132 km) (0 euro)
Vertrek
We vertrekken in de loop van de middag. We moeten maandag 13 juli rond 11 uur in Duinkerken zijn. We kunnen dus rustig aan doen en in niet al te lange etappes de afstand naar de Noord-Franse kust overbruggen. Vanwege de vele files rond Utrecht, Arnhem en Eindhoven belanden we deze eerste dag uiteindelijk via Nijmegen in het mooie stadje Grave. Er is een gratis camperplek vlakbij de jachthaven.

We wandelen naar het centrum en vervolgens door naar de oever van de Maas. Vlakbij de Maaspoort genieten we op een terras van de zon, het uitzicht en van onze zojuist bestelde koffie met vlaai. Een mooi begin van deze vakantie. De camperplek is verder oké. Het is een gewone parking en er zijn geen voorzieningen. Maar het is er lekker rustig!

Dag 2: 11 juli 2015
Grave – Machelen (B)  (235 km) (8 euro)
Het schone dorpske Machelen
Vandaag gaan we een stuk België in. Via Eindhoven, Turnhout, Mechelen en Gent komen we uiteindelijk in het dorpje Machelen, vlakbij Zulte. Hier is een camperplek die onze verwachtingen ver overtreft. We waren deze dag al op drie plekken geweest, maar het was 3x NIKS. Gelukkig is in België 4x scheepsrecht, want hier in Machelen is het prachtig. De plek is heel proper (in goed Belgisch), en heel netjes aangelegd. Achter de camperplek is een heg en daarachter een veld met boompjes, en picknickbanken. Verder loopt er een pad naar een oude arm van de rivier de Leie. Onze wandeling beginnen we daar. Er is een voetveer om aan de overkant te geraken. Langs de oude arm loopt een pad naar het dorp. Het is een zeer schoon dorpske (en ook proper) waar veel activiteiten zijn. We zien volle terrassen, er wordt tobbedansen georganiseerd, er is een grote fontein in de oude arm van de Leie, een zwembad op de mooi aangelegde kade en er is een buitenbioscoop. O ja, en een kermis. Doen ze toch goed, hier in Machelen! Terug bij de camper maakt onze Belgische buurman ons attent op een kastje met bonnetjes. Of we die, op verzoek van de gemeente, nog willen invullen en zichtbaar achter de voorruit leggen. Tja, da’s dan best wel weer bijzonder, want we moesten betalen om de camperplek binnen te komen (slagboom).

Dag 3: 12 juli 2015
Machelen - Dunkerque  (101 km) (0 euro)
Kort ritje
Vandaag een kort ritje, ruim 100 km. We vertrekken na 12 uur en stoppen onderweg alleen om te tanken net voor de grens met Frankrijk. In België betalen we € 1,12 voor een liter diesel, in Ommen rond de € 1,25. Eens kijken wat Engeland ons op dat gebied gaat brengen. De camperplek in de duinen van Duinkerken staat propvol. Maar 200 meter “landinwaarts” is een parking waar al 4 campers staan. We sluiten braaf daarbij aan. Na de koffie maken we een mooi lange wandeling over het strand en door de duinen weer terug. Morgen de overtocht naar Dover vanuit Loon-Plage, 10 km zuidelijk van Duinkerken. Goed dat we het nog even opgezocht hebben :p.

Dag 4: 13 juli 2015
Dunkerque – Lewes (GB) (28 + 125 km) (0 euro)
De overtocht en onze eerste Engelse mijlen
We vertrekken om 10.15 uur vanaf de parkeerplaats in Duinkerken. We moeten dus op de boot in Loon-Plage. Alles staat prima aangegeven (To the ferry’s), en om 10.45 uur sluiten we aan in de rij voor de controles. Eerst de check op de boeking en de chip van Isis. Want gut-o-gut, we hebben een hondje aan boord. We krijgen zelfs een speciale sticker die op de voorruit moet: “DFDS Seaways: PET”.

Vervolgens een schijnbaar nutteloze controle door de Engelse douane. Ze komen zelfs de camper binnen en beuren wat kussens op. De plek waar echt een verstekeling of smokkelwaar had kunnen liggen (onder het bed) wordt ongemoeid gelaten. Uiteindelijk staan we om kwart over 11 in de rij voor de ferry van DFDS. Daar is het nog een half uurtje wachten voor we aan boord kunnen rijden. Een vriendelijke medewerker van de veerdienst wil wel even poseren als we de camper op dek 4 van de ferry parkeren. De boot vertrekt om iets na 12 uur. De zee is rustig en we bevinden ons grotendeels op dek 7, in het restaurant. Wel maken we nog wat foto’s op het buitendek. De overtocht duurt 2 uur. Hoe dichter we bij Engeland komen, hoe mistiger het wordt, het is dus geen verhaaltje of legende, het is echt waar (zie Asterix en de Britten). Vlakbij de haven van Dover zien we de indrukwekkende witte krijtrotsen. Bij het verlaten van de ferry zijn er geen controles meer. We rijden Dover in en parkeren even om de koplampstickers op te plakken en de tomtom in te stellen. We rijden weg van de snelweg naar Lewes, een plaatsje net boven Brighton. We zien zodoende al heel veel van Engeland. Wat valt op? 1/ Heel veel (hoge) heggen, vlak langs de weg. 2/ Geen bermen.  3/ Elektriciteitsdraden bovengronds. 4/ Veel geparkeerde auto’s waar dat echt niet kan. 5/ In elk plaatsje lopen kinderen in schooluniform. Het links rijden valt niet tegen. De roundabouts (rotondes) zijn makkelijk, want je wordt door de loop van de weg vanzelf de goede kant op gestuurd. Een afslag naar rechts vond ik (Albert) deze eerste dag nog het meest lastig, omdat je dan zelf weer de linkerkant van de weg op moet zoeken . Als je op routine rijdt kan dit maar zo misgaan. Gelukkig is er dan altijd nog een bijrijder :-). In Lewes staan we op een grote parkeerplaats. Er komt geen bon uit de betaalautomaat, maar een behulpzame ambulancebroeder vertelt ons lachend “don’t worry”.  De Engelsen kunnen een bekeuring toch niet verhalen op andere Europeanen. Nou, daar gokken we dan maar op. Het stadje heeft een leuke winkelstraat. Hier valt het op dat er nog heel veel “hutsel-frutselwinkeltjes” zijn. Soms complete rommelmarktkramen in een winkeltje gepropt. En oude boekenwinkels. Wel heel leuk om te zien
\

Dag 5: 14 juli 2015
Lewes - Bletchingdon   (125 km) (32 euro)
Windsor

Foto's Windsor & Windsor Castle

We rijden vandaag met een ruime boog om London heen, via de M23 en de M25. Op weg naar ons eerste doel: Windsor Castle. Dit bekendste kasteel van Engeland ligt op minder dan een uur rijden van London. Het is het grootste bewoonde kasteel ter wereld. Het oudste gedeelte dateert uit het jaar 1080. Het is door de jaren heen altijd het belangrijkste onderkomen van de Engelse koningen geweest. Het plaatsje Windsor ligt aan de Thames. We kunnen parkeren bij een sportpark, met o.a. cricket en rugby. We wandelen langs de rand van de immens-grote sportvelden, vanwaar we een prachtig uitzicht op het kasteel hebben. Via het knusse stationnetje van Windsor lopen we eerst naar de oever van de Thames. Er liggen verschillende rondvaartboten op ons te wachten. We kunnen er niet omheen en boeken een tripje van 45 minuten. De Thames is hier een rivier ter grootte van de Vecht bij Ommen. Vanaf de rivier is er ook weer een mooi zicht op het kasteel. Na dit leuke maritieme uitstapje wandelen we naar het kasteel. Had ik al gezegd dat het groot is…? Nou, het is gróót!! Echt nauwelijks voor te stellen. We besluiten om geen rondleiding door het kasteel te doen, want dan zijn we hier nog niet weer weg ;-). Na het bezoek aan Windsor rijden we via Beaconsfield, waar veel opnames zijn gemaakt voor de bekende Engelse TV serie Midsomer Murders. We rijden door naar camping Greenhill Farm/Leisure park, een mooi ruim opgezet kampeerterrein bij een boerderij.

Dag 6: 15 juli 2015
Bletchingdon
Oxford

Foto's Oxford

We besluiten om een extra dag/nacht op deze camping te blijven en vandaag op de fiets naar de bekende universiteitsstad Oxford te gaan. Het is perfect fietsweer en tegen 12 uur vertrekken we. Het is ongeveer 14 km naar Oxford, maar het is wel een beetje heuvelachtig. Uiteindelijk blijkt het goed te doen. We stallen onze fietsen ergens in het centrum en gaan te voet verder. Oxford is een wonderbaarlijk mooie stad, omgeven voor 2 rivieren: de Thames en de Cherwell. Veel gebouwen zijn opgetrokken uit honingkleurig zandsteen dat afkomstig is uit de Cotswolds, een natuurgebied dat zich uitstrekt van Oxford naar het westen, richting Bristol. De stad is redelijk compact en eigenlijk is alles op loopafstand. Maar ondanks dat is er zo ontzettend veel te zien! Tot de campus behoren maar liefst 39 colleges. Deze hebben allen een eigen gebouw, de ene nog mooier dan de andere. Veel gebouwen dateren uit de middeleeuwen en zijn dus ook al enorm oud. De mooiste vonden wij het Christ Church College. Dit is meteen ook het grootste college, met tegelijkertijd de kleinste kathedraal van Engeland. Andere opvallende gebouwen: de ronde Radcliffe Camera, de Bodleian Library en het Merton College. De laatste is gesticht in 1264. Verder laten we graag de foto’s voor zich spreken. Het was een indrukwekkende dag! Op de terugweg maken we trouwens nog wat foto's van locaties die zo in Midsomer Murders zouden kunnen voorkomen.

1. Heerlijk (mee) genieten alweer!!
    Veel plezier verder en kom maar op met die verhalen :-)